تأثیر بوتاکس در درمان میگرن

آنچه در این مقاله می خوانید:

در حال حاضر یکی از روش‌های درمانی موثر در سردرد میگرنی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته هم به کار می‌رود، استفاده از بوتاکس است. تزریق بوتاکس در درمان میگرن به وسیله سازمان غذا و داروی آمریکا به رسمیت شناخته شده است و موفق به اخذ گواهی از این سازمان شده است. به دلیل مزایا و ویژگی‌هایی که استفاده از بوتاکس در درمان میگرن دارد، بسیاری از افراد از این روش غیر تهاجمی برای درمان میگرن بهره می‌برند.

بوتاکس؛ بهترین راه درمان میگرن

در حال حاضر با توجه به پیشرفت علم پزشکی بهترین درمان میگرن استفاده از تزریق بوتاکس محسوب می‌شود. تزریق بوتاکس براساس مطالعاتی که انجام شده است برای درمان بسیاری از بیماران که به سردرد مزمن روزانه مبتلا هستند، تأثیرگذار بوده و برای درمان این گونه از سردرد‌ها از تزریق بوتاکس استفاده می‌کنند.

نکته بسیار مهم و حائز اهمیت این است که متخصص مغز و اعصاب با در نظر گرفتن شرایط بیمار و معیار‌های آن اقدام به انتخاب صحیح فرد بیمار برای انجام تزریق بوتاکس جهت درمان میگرن می‌کند. این کار سبب می‌شود تا در نتیجه تأثیر بهتری را فرد بیمار از تزریق بوتاکس داشته باشد.

تفاوت تزریق بوتاکس برای درمان سردرد و میگرن با تزریق بوتاکس برای زیبایی در این است که براساس پروتکل سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان میگرن به واسطه تزریق بوتاکس باید در محل‌های مناسبی تزریق انجام شود. این مناطق شامل ۳۱ نقطه از عضلات سر و گردن و همچنین هفت نقطه از عضلات پیشانی و چهار نقطه در عضلات گیجگاهی است. با توجه به میزان درد و همچنین نوع میگرن پزشک متخصص اقدام به تزریق در نواحی مختلف می‌کند. این نواحی به واسطه تشخیص دکتر متخصص مغز و اعصاب انجام می‌شود. در حقیقت علم پزشکی توانسته تا به وسیله تزریق بوتاکس برخی از قسمت‌های سر که باعث بروز علایم میگرن و سردرد‌های میگرنی می‌شود را فلج موقت کرده و اقدام به درمان آن نماید. تزریق بوتاکس به طور معمول در بسیاری از مطب‌ها و کلینیک‌های معتبر ظرف مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه انجام می‌شود. همچنین این کار نیازمند آمادگی قبل از انجام تزریق نیست. نکته مهم و حائز اهمیت در رابطه با تزریق بوتاکس برای درمان میگرن این است که فرد بیمار بلافاصله پس از تزریق می‌تواند به فعالیت‌های روزمره بپردازد و بدون هیچ درد و دوران نقاهتی به زندگی ادامه دهد.

نحوه تأثیرگذاری بر سردرد‌های میگرنی

در قسمت‌های بالا نیز اشاره کردیم که تزریق بوتاکس باعث فلج موقتی یا شل شدن عضلات برخی از نقاط خواهد شد. در حقیقت نقاطی که تزریق در آن‌ها انجام می‌شود به واسطه بوتاکس باعث فلج شدن موقتی و یا شل شدن می‌شوند و انقباض در آن‌ها برطرف می‌شود که نتیجه برطرف شدن انقباض در عضلات کاهش درد است. اگر بخواهیم به صورت تخصصی‌تر این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم عمل پیشگیری از سردرد بوتاکس به واسطه جلوگیری از آزاد شدن سیگنال‌های درد در پایانه‌های عصبی صورت می‌گیرد. استفاده از بوتاکس در کم کردن درد‌های میگرنی به واسطه کاهش انتقال سیگنال‌های درد به نخاع انجام می‌شود. سالانه تعداد بسیار زیادی از افراد که از عارضه سردرد‌های میگرنی رنج می‌برند، به واسطه انجام بوتاکس مورد درمان قرار می‌گیرند لذا در حال حاضر یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان برای درمان سردرد‌های میگرنی از آن استفاده کرد، تزریق بوتاکس است.

بهترین شیوه درمانی برای سردرد‌های میگرنی

انتخاب شیوه درمانی تزریق بوتاکس برای درمان سردرد‌های میگرنی توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب با بررسی شواهد و همچنین شرایط بیمار انجام می‌شود. در حقیقت تشخیص اینکه این روش درمانی برای درمان میگرن بیمار مؤثر خواهد بود یا خیر توسط متخصص مغز و اعصاب صورت می‌گیرد. انجام روش تزریق بوتاکس برای درمان میگرن در بسیاری از انواع درد‌های میگرنی که در پشت سر و در ناحیه گردن و سردرد‌های تنشی به وجود می‌آید تأثیر بسزایی دارد؛ اما بسیاری از بیماران که به دلیل فشار خون بالا و همچنین برخی از بانوان که به دلیل مشکلاتی که در دوران پریودی دارند، گزینه‌های مناسبی برای تزریق بوتاکس برای درمان نیستند. براساس مطالعات و تحقیقاتی که در زمینه تزریق بوتاکس برای درمان بیماری‌های میگرنی انجام شده به این نتیجه رسیده‌اند که انجام تزریق بوتاکس در ۸۰ درصد مواقع برای کاهش درد و همچنین حملات سردرد مفید واقع شده است. به طور میانگین ۶۰ درصد افرادی که از این روش درمانی برای درمان سردرد‌های میگرنی استفاده کرده‌اند، نتیجه تزریق بوتاکس را بسیار عالی گزارش می‌دهند. این گونه افراد اذعان دارند که سردرد‌های میگرنی آن‌ها به طور کامل از بین رفته است.

حدود ۱۹ درصد این افراد گزارش می‌دهند که سردرد‌های میگرنی به صورت چشم‌گیری کاهش پیدا کرده و ۲۰ درصد تغییری در تعداد حملات سردرد مشاهده نکرد‌ه‌اند. در حال حاضر تزریق بوتاکس به عنوان یکی از پرطرفدارترین روش‌های درمانی محسوب می‌شود که بدون نیاز به عمل جراحی انجام می‌گیرد. لازم به ذکر است تأثیر بوتاکس در درمان سردرد‌های میگرنی و همچنین حملات سردرد بعد از ۴ تا ۵ روز پس از تزریق آغاز می‌شود و در عرض دو هفته بیشترین نتیجه را از تزریق بوتاکس برای درمان شاهد خواهیم بود.

هزینه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

بسیاری از افراد مبتلا به سردرد‌های میگرنی و همچنین مبتلا به میگرن مزمن که برای درمان به کلینیک‌های تخصصی مراجعه می‌کنند اولین سؤالی که برای آن‌ها پیش می‌آید هزینه تزریق بوتاکس در زمان درمان است. در واقع مهم‌ترین موضوعی که پس از تشخیص درمانی برای سردرد‌های میگرنی فرد بیمار به واسطه پزشک متخصص وجود دارد، موضوع هزینه محسوب می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت به دلیل اینکه علایم میگرنی در هر فرد بیماری متفاوت است و همچنین محل‌های درد و میزان درد بیماران یکسان نیست لذا استفاده از میزان بوتاکس و آمپول بوتاکس مصرفی در هر فرد بیماری با هم متفاوت است. آمپول بوتاکس برای درمان سردرد‌های میگرنی براساس پروتکل‌های موجود در نواحی مختلف سر و گردن و‌ شانه تزریق می‌شود که همین موضوع سبب تفاوت در هزینه‌های تزریق بوتاکس برای درمان خواهد شد.

کلام پایانی

در حال حاضر بهترین روشی که می‌توان برای درمان برخی از سردرد‌های میگرنی از آن استفاده کرد استفاده از تزریق بوتاکس است. تزریق بوتاکس به واسطه دکتر مغز و اعصاب تجویز می‌شود و در صورتی که فرد بیمار شرایط و فاکتور‌های مهم برای تزریق بوتاکس برای درمان سردرد‌های میگرنی را داشته باشد، انجام می‌شود. این روش یکی از روش‌های غیر تهاجمی به حساب می‌آید که دارای دوران نقاهت بسیار کمی است و فرد بلافاصله پس از تزریق بوتاکس می‌تواند به انجام کار‌های روزمره بپردازد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از هزینه های مربوط به تزریق بوتاکس، تزریق ژل، مزوتراپی و … تماس بگیرید.

آخرین مقالات