دلایل جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد و راه‌ های جلوگیری از آن

آنچه در این مقاله می خوانید:

با استفاده از روش محبوب و کارآمد لیزر موهای زائد، می‌توان موهای زائد را در قسمت‌های مختلف بدن از بین برد. لیزر روشی طولانی و تقریباً دائمی برای متوقف کردن رشد مو و داشتن پوستی صاف و بدون مو است. آکنه و جوش یکی از شایع‌ترین عوارض لیزر موهای زائد است، اما راه‌هایی برای جلوگیری از آن وجود دارد. جوش زدن پس از لیزر کمی ناراحت‌کننده است، زیرا می‌تواند ظاهر صاف و بی‌عیب پوست را از بین ببرد. در ادامه به علل و روش‌های درمانی موجود و توصیه‌های پیشگیری از جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد خواهیم پرداخت.

دلایل ایجاد آکنه بعد از لیزر موهای زائد

عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند بعد از لیزر موهای زائد به جوش زدن منجر شود. به ‌منظور درمان مؤثر و پیشگیری از بروز آکنه، درک علل زمینه‌ای آن ضروری است. در ادامه برخی از دلایل شایع جوش زدن بعد از لیزر را بررسی می‌کنیم:

  •  فولیکولیت: التهاب یا عفونت فولیکول مو می‌تواند منجر به فولیکولیت شود که یک بیماری شایع پوستی است. گرمای تولیدشده توسط لیزر در طول فرآیند حذف موهای زائد ممکن است باعث تحریک آن شود. تحریک و التهاب ناشی از گرما می‌تواند منجر به برآمدگی‌های قرمز رنگ و جوش‌های آکنه مانند گردد.
  •  عفونت باکتریایی: لیزر موهای زائد می‌تواند تعادل طبیعی باکتریایی پوست را بر هم بزند، که می‌تواند باعث رشد بیش‌ از حد باکتری‌هایی شود که باعث آکنه و جوش می‌شوند، مانند پروپیونی باکتریوم آکنه. در نتیجه، آکنه ممکن است بلافاصله پس از لیزر موهای زائد ظاهر شود.
  • موهای رشد کرده: موهایی که به‌جای بیرون آمدن از پوست، به داخل پوست رفتن و رشد می‌کنند، یکی از دلایل جوش زدن بعد از لیزر خواهد بود. موهای رشد کرده می‌توانند با التهاب و قرمزی باعث ایجاد برآمدگی‌هایی شبیه آکنه یا جوش شوند.
  • هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب: لیزر موهای زائد اغلب باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (PIH) می‌شود. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که پوست ملتهب می‌شود و با تولید بیش‌ از حد ملانین باعث ایجاد جوش یا لکه‌های تیره روی پوست خواهد شد. به دلیل شباهت ظاهری آن به جوش، PIH گاهی اوقات ممکن است اشتباه تشخیص داده شود.
  • حساسیت پوستی: افرادی که پوست حساسی دارند ممکن است بعد از لیزر موهای زائد دچار آکنه و جوش شوند. در افرادی که دارای پوست حساسی هستند، اشعه‌های لیزر می‌تواند پوست را تحریک و ملتهب کند که می‌تواند منجر به جوش شود.

مراقبت ‌های درمانی برای جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد

اگر بعد از لیزر موهای زائد دچار آکنه می‌شوید، چندین گزینه برای مدیریت و درمان علائم وجود دارد. برای تشخیص دقیق و برنامه درمانی فردی باید با متخصص مشورت نمایید تا نکات مهم در این خصوص را به شما آموزش دهد. پس از لیزر موهای زائد، گزینه‌های رایج درمان آکنه شامل موارد زیر است:

داروهای موضعی

برای کمک به کاهش تورم، باز کردن منافذ پوست، و از بین بردن باکتری‌های مولد آکنه، می‌توان داروهای موضعی حاوی موادی مانند بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک یا رتینوئیدها را مستقیماً روی نواحی آسیب‌دیده استفاده کرد. بسته به‌ شدت آکنه، می‌توانید این داروها را بدون نسخه یا با نسخه خریداری کنید.

داروهای خوراکی

متخصص ممکن است گاهی اوقات داروهای خوراکی را برای درمان آکنه‌ای که پس از لیزر موهای زائد ایجاد می‌شود توصیه کند. عفونت‌های باکتریایی مرتبط با جوش‌های آکنه ممکن است با آنتی بیوتیک‌هایی مانند داکسی سایکلین یا مینوسیکلین درمان شوند. برای زنان مبتلا به آکنه هورمونی ممکن است داروهای مرتبط با هورمون مانند قرص‌های ضدبارداری نیز تجویز شود.

لایه ‌برداری شیمیایی

یک محلول شیمیایی روی پوست اعمال می‌شود تا بیرونی‌ترین لایه سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و منافذ را باز کند. لایه‌برداری شیمیایی می‌تواند به پاک‌سازی پوست مستعد آکنه کمک کند و با تشویق به گردش سلولی پوست و کاهش التهاب،PIH را کاهش دهد.

کرم‌ های کورتیکواستروئیدی

پس از لیزر موهای زائد، متخصص ممکن است کرم‌های کورتیکواستروئیدی را برای کاهش التهاب و قرمزی ناشی از آکنه توصیه کند. این کرم‌ها می‌توانند به‌طور مؤثر التهاب ناشی از فولیکولیت یا سایر بیماری‌های پوستی را مدیریت نمایند، زیرا پاسخ ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند.

نوردرمانی

پس از لیزر موهای زائد، آکنه ممکن است با نور درمانی که به آن فتوتراپی نیز گفته می‌شود، درمان شود. انواع مختلف نور، مانند نور قرمز یا آبی، می‌توانند باکتری‌هایی را که باعث آکنه می‌شوند را هدف قرار داده و از بین ببرند. با استفاده از تجهیزات تخصصی می‌توان نور درمانی را در مطب جراح پلاستیک یا در منزل انجام داد.

میکرودرم ابریژن

یک روش زیبایی غیرتهاجمی که به نام میکرودرم ابریژن شناخته می‌شود که شامل استفاده از دستگاهی برای لایه‌برداری ملایم و لایه رویی پوست است. این روش به پاک کردن منافذ مسدود شده و کاهش اسکار آکنه یا PIH کمک می‌کند. یک متخصص آموزش ‌دیده می‌تواند میکرودرم ابریژن را در کلینیک زیبایی انجام دهد.

اجتناب از محصولات تحریک‌کننده

پس از لیزر موهای زائد، مهم است که استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی مواد محرک در نواحی تحت درمان، خودداری کنید. این محصولات پتانسیل تشدید تحریک پوست و جوش‌های آکنه را دارند. در عوض، محصولات مراقبت از پوست ملایم و غیر کومدون زا را انتخاب کنید که برای افراد دارای پوست حساس یا مستعد جوش طراحی‌ شده‌اند.

روتین مراقبت از پوست مناسب

ایجاد یک روتین مراقبت از پوست خوب می‌تواند به پیشگیری و کنترل آکنه بعد از لیزر موهای زائد کمک کند. بعد از دو بار تمیز کردن ملایم نواحی تحت درمان با یک پاک‌کننده ملایم در روز، از یک مرطوب‌کننده غیر کومدون زا استفاده کنید. از ترکاندن یا کندن ضایعات آکنه نیز خودداری نمایید زیرا انجام این کار می‌تواند التهاب را تشدید کند و جای زخم آن باقی بماند. علاوه بر این روش، می‌توان با استفاده از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30، از پوست در برابر اشعه‌های مضر UV و PIH محافظت کرد.

سخن پایانی

بهترین توصیه و گزینه‌های درمانی برای نوع و وضعیت پوست، باید از متخصص مراقبت از پوست واجد شرایط دریافت شود. برای پیشگیری و مدیریت جوش بعد از لیزر موهای زائد، باید دستورالعمل‌ و مراقبت‌های پس از لیزر را دنبال کنید، بهداشت را رعایت نمایید، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید، از محصولات مراقبت از پوست غیر کومدوژنیک استفاده کرده، پوست را مرطوب نگه ‌دارید، از گرما و تعریق اجتناب کنید و یک سبک زندگی سالم داشته باشید. با نگهداری صحیح از پوست، می‌توانید بدون نگرانی در مورد جوش و آکنه، از لیزر موهای زائد بهره‌مند شوید.

 

بیشتر بخوانید:

بررسی علت برگشت موهای زائد بعد از انجام لیزر