نحوه تاثیر گذاری لیزر در حذف موهای زائد بدن

آنچه در این مقاله می خوانید:

حذف موهای زائد بدن از جمله معضلات همیشگی افراد به‌حساب می‌آید. شیوه‌های بسیاری برای حذف موهای زائد وجود دارد؛ اما بسیاری از آن‌ها به‌صورت موقتی عمل کرده و شخص مجبور است همواره این روش را تکرار کند. لیزر دائمی موهای زائد بدن یکی از روش‌های محبوب برای حذف موهای زائد به‌حساب می‌آید که امروزه طرف‌داران بسیاری دارد. اثرگذاری لیزر به این صورت است که فولیکول‌های مو را هدف قرار داده و آن‌ها را از بین می‌برد. طی چندین جلسه مراجعه برای انجام لیزر دائمی موهای زائد بدن می‌توان آن‌ها را به‌صورت دائمی حذف کرد.

آشنایی با لیزر موهای زائد بدن

لیزر در واقع به بک پرتو نوری گفته می‌شود که از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است. از لیزر عموماً در موارد پزشکی و صنعت استفاده می‌شود. در ساخت لیزر فناوری و دانش خاصی به کار برده شده است. در این فناوری آسیبی به سایر بخش‌های پوست وارد نمی‌شود و تنها ناحیه خاصی هدف قرار می‌گیرد. برای انجام لیزر موهای زائد دستگاه‌های متنوعی همچون دایود، الکساندرایت و غیره وجود دارد. هریک از این دستگاه‌ها در موارد به‌خصوصی مورداستفاده قرار می‌گیرند و این مسئله از تفاوت میان خاصیت‌های فیزیکی لیزر نشئت می‌گیرد.

طراحی لیزر موهای زائد به‌گونه‌ای انجام شده که گرمای نشئت‌گرفته از لیزر تنها به فولیکول‌ها آسیب وارد می‌کند و از این بابت به پوست شخص آسیبی نمی‌رسد. لازم به ذکر است که در بعضی مواقع به علت خطای انسانی شاهد واردشدن آسیب به پوست از طرف لیزر هستیم. این مسئله یکی از عوارض لیزر موهای زائد به شمار می‌رود. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که لیزر پیاز مو را داغ‌کرده و به فولیکول‌ها و پیاز مو آسیب وارد می‌کند. همین مسئله سبب توقف رشد مو می‌شود.

لیزر موهای زاید بدن به چه صورت عمل می‌کند؟

لیزر موهای زائد بدن یکی از شیوه‌های رایج برای حذف موهای زائد بدن به‌حساب می‌آید. در طی این پروسه ملانین‌های ریشه مو هدف قرار می‌گیرند و به این صورت ریشه مو نابود می‌شود. اشخاص دارای پوست روشن به همراه موی ضخیم و تیره کاندیدای مناسبی برای انجام لیزر موهای زائد بدن به‌حساب می‌آیند. لیزر موهای زائد نیازمند گذراندن چندین جلسه است و تعداد آن به وضعیت شخص بستگی داشته و از هر شخصی به شخص دیگر متفاوت است.

به‌صورت میانگین انجام لیزر موهای زاید بدن مستلزم گذراندن هشت تا ده جلسه است. از جمله عوامل مؤثر بر تعیین تعداد جلسه می‌توان به رنگ و نوع پوست، رنگ و میزان ضخامت مو، شرایط هورمونی، استفاده‌کردن یا نکردن از دارو، میزان قرارگیری پوست در معرض نور آفتاب و نژاد اشخاص اشاره کرد. لیزر موهای زائد در واقع با هدف نازک و کرکی کردن موها و در انتها کم‌کردن میزان رشد موها انجام می‌گیرد.

عوامل اثرگذار بر لیزر موهای زائد بدن

موارد بسیاری روی لیزر موهای زائد اثرگذار هستند. این موارد حتی امکان دارد منجر به قطع فرایند درمانی شده و رشد موها دوباره ازسرگرفته شود. ارتباطی میان این موارد با نوع دستگاه لیزر دیده نمی‌شود. از جمله عوامل اثرگذار برای حذف موهای زائد به کمک لیزر می‌توان به رنگ پوست، نژاد و قومیت، بیماری‌های هورمونی و غیره اشاره کرد.

· رنگ پوست اشخاص: طبق نظر متخصصین، به همان میزان که شخص پوست سفیدتری داشته باشد و رنگ‌دانه‌های مو رنگ روشن‌تری داشته باشند، لیزر موهای زائد کمتر می‌تواند مؤثر واقع شود. به عبارتی دیگر، هرچه تفاوت بیشتری بین رنگ پوست و رنگ موی شخص دیده شود، میزان اثرگذاری لیزر نیز بالاتر است.

· نژاد و قومیت: در بعضی نژادها میزان رشد موهای زائد بالا است. برای نمونه نژاد آسیای شرقی موهای زائد کمی دارند؛ اما در منطقه خاورمیانه مردم عموماً پرمو به‌حساب می‌آیند. این اشخاص حتی پس از پشت سر گذاشتن پروسه‌های درمانی با لیزر امکان دارد که امکان دارد همچنان رشد موهای زائد آن‌ها به میزان کمتر ادامه داشته باشد.

· بیماری‌های هورمونی: از دیگر عوامل اثرگذار بر تأثیر بلندمدت لیزر موهای زائد می‌توان به بیماری‌های هورمونی اشاره کرد. اغلب اشخاصی که به بیماری‌های هورمونی مبتلا هستند، با معضل رشد بی‌رویه موهای زائد مواجه هستند. این اشخاص ابتدا می‌بایست برای درمان بیماری خود اقدام کنند. اگر بیماری آن‌ها درمان نشود، موهای زائد همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد و لیزر موهای زائد بدن بیهوده خواهد بود.

· جنسیت: موهای زائد عموماً در مردان به نسبت زنان رشد بیشتری دارد. موها در این اشخاص حجم بالاتری نیز دارد. ازاین‌رو، حتی با انجام لیزر موهای زائد بدن امکان دارد باز هم موهای زائد رشد کنند.

· سن: هنگامی که سن افراد بالا می‌رود، از میزان حجم موها کاسته می‌شود. ازاین‌رو، با بالارفتن سن احتمال رشد دوباره موهای زائد پایین می‌آید.

چرا لیزر موهای زائد روی همه افراد به یک اندازه اثر نمی‌کند؟

لیزر موهای زائد روی تمامی رنگ پوست‌ها و موها پاسخ می‌دهد؛ اما در حالت کلی، اشخاص با رنگ مو روشن نیازمند زمان بیشتری جهت اثرگذاری لیزر مو هستند. چرا که موهای بلوند و روشن در مقایسه با موهای تیره رنگ، در میزان کمتری دیده می‌شوند و به همین علت جذب نور لیزر کمتر صورت می‌گیرد. درصورتی‌که فولیکول‌های شما نتوانند میزان کافی از نور لیزر را جذب کنند، این گرما قادر به حذف فولیکول‌های مو نخواهد بود.
علاوه بر این مورد، اشخاص دارای پوست تیره نیز می‌توانند برای انجام لیزر موهای زائد بدن اقدام کنند. برای اینکه افراد با پوست تیره نتیجه خوبی از این شیوه درمانی حاصل کنند، می‌بایست در انتخاب دستگاه دقت کنند. دستگاه مناسب این مدل پوست‌ها باید انرژی کمتری داشته و طول‌موج آن نیز طولانی باشد.

سخن پایانی

امروزه همه افراد در جست‌وجوی روشی مؤثر برای حذف موهای زائد بدن می‌گردند. روش‌های متفاوتی وجود دارد که به همین منظور انجام می‌گیرند. از جمله روش‌های حذف موهای زائد بدن می‌توان به اپیلاسیون، اصلاح، وکس کردن و غیره اشاره کرد. در این میان لیزر دائمی موهای زائد بدن بیشترین اثرگذاری را داشته و به کمک آن می‌توان به‌صورت دائمی از شر موهای زائد بدن خلاص شد. درصورتی‌که لیزر موهای زائد بدن توسط یک کارشناس ماهر و باتجربه انجام گیرد، به پوست شما آسیبی وارد نخواهد شد و لیزر تنها فولیکول مو را از میان می‌برد.