تزریق بوتاکس در کدام مناطق بدن ممنوع است؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

در دنیای امروز، با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه‌های مختلفی همچون پزشکی، می‌توان اقدامات زیادی را در زمینه‌های زیبایی انجام داد. از جمله رایج ترین اقداماتی که در زمینه زیبایی می‌توان انجام داد، عمل بوتاکس است که در حال حاضر نظر بسیاری از افراد را به خود جلب می‌کند. از بوتاکس به منظور رفع چین وچروک استفاده می‌شود. در واقع بوتاکس به وسیله تزریق کردن ژل به نواحی زیر پوستی بدن موجب ازبین بردن چین و چروک‌های موجود در آن قسمت می‌شود. اما باید بدانید که برای تمامی نقاط بدن نمی‌توان از بوتاکس استفاده کرد و انجام این کار ممکن است خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

نحوه عملکرد بوتاکس

بوتاکس راه حلی مناسب و مطمئن جهت فرار از پیری و حفظ شادابی جوانی است، اما نکته ای که دراین بین وجود دارد طرز صحیح استفاده از آن است. به عبارتی باید بدانیم که تزریق بوتاکس در کدام مناطق بدن ممنوع است و چه عوارضی را با خود به همراه دارد. زیبایی و شادابی صورت یکی از مهم ترین دغدغه‌های افراد، علی الخصوص بانوان است که برای حفظ آن از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کنند. از جمله راهکارهای امروزی که برای جوان سازی پوست، معمولاً پوست صورت، استفاده می‌شود، تزریق بوتاکس به نواحی مشخصی است که عوارض جانبی نداشته باشد. در واقع بوتاکس با برجسته کردن ناحیه تزریق شده، به کشیده شدن پوست کمک کرده و موجب جوانی آن می‌شود.

نقاط مجاز تزریق بوتاکس در بدن

بوتاکس راه حلی مناسب و مطمئن جهت فرار از پیری و حفظ شادابی و جوانی است. اما نکته ای که دراین بین وجود دارد طرز صحیح استفاده از آن است. به عبارتی باید بدانیم که تزریق بوتاکس در کدام مناطق بدن ممنوع است و چه عوارضی را با خود به همراه دارد. قبل از اینکه نقاط غیرمجاز بدن را جهت تزریق بوتاکس معرفی کنیم، در ابتدا بدانیم که اصلاً کدام نقاط از بدن را می‌توانیم به این روش جوان تر و شاداب تر کنیم؟

1- پیشانی: مهم ترین ناحیه از صورت که بیشتر موردتوجه افراد برای جوان سازی است، ناحیه پیشانی و قسمت‌هایی از بالای بینی است. زمانی که عصبانی هستید و یا استرس زیادی را متحمل می‌شوید، ناحیه پیشانی شما درگیر شده و با اخم کردن، به مرورزمان موجب ایجاد چین وچروک در این قسمت می‌شوید که با تزریق بوتاکس پیشانی می‌توانید این مشکل را حل کنید.

2- چشم‌ها: زمانی که می‌خندید و یا حتی گریه می‌کنید، ناحیه دور چشم شما درگیر شده و به مرور خط‌های ریزی را به مانند چروک ریز در این ناحیه نمایان می‌کند که با بوتاکس قابل حل است.

3- لب: در حال حاضر لب‌های برجسته بیشتر موردتوجه خانم‌های امروزی قرار گرفته که می‌توانند با تزریق بوتاکس نسبت به برجستگی و رفع خطوط ایجاد شده بروی آن اقدام کنند.

4- شانه و گردن: اگر در ناحیه گردن نشانه‌هایی از چروک نمایان شود، می‌توانید از تزریق بوتاکس استفاده کنید. جمله راهکارهای امروزی که برای جوان سازی پوست، معمولاً پوست صورت، استفاده می‌شود، تزریق بوتاکس به نواحی مشخصی است که عوارض جانبی نداشته باشد. در واقع بوتاکس با برجسته کردن ناحیه تزریق شده، به کشیده شدن پوست کمک کرده و موجب جوانی آن می‌شود.

تزریق بوتاکس برای تمام نقاط بدن مجاز است؟

در نواحی که به آن اشاره شد، استفاده از این راهکار بلامانع است و عوارضی به همراه ندارد. حال آنکه در بدن بسیاری از نواحی وجود دارد که اگر بوتاکس در تهران و معتبرترین مراکز درمانی هم انجام شود، عوارض جانبی بسیاری به همراه دارد و نیاز است از سایر روش‌ها به این منظور استفاده کرد. استفاده نامناسب و نابجا از بوتاکس، موجب آسیب رسانی به سایر نقاط بدن شده و حتی ممکن است موجب فلج شدن اندام‌هایی از بدن شود. از جمله نقاط حساسی که نباید عمل بوتاکس بر روی آنها انجام شود عبارت اند از:

1- نواحی اطراف دهان که در صورت انجام ممکن است موجب فلج شدن و خلل در تکلم شود. این بخش از صورت بسیار حساس بوده و انجام آن بسیار پرریسک و خطرناک است.

2- بوتاکس در ناحیه ابروها نباید این عمل انجام شود، چراکه ممکن است در درازمدت دچار کبودی یا تورم بیش از حد شود و حتی در صورت انجام غیرتخصصی تر ممکن است عفونت‌هایی را نیز به همراه داشته باشد.

3- بر روی پلک‌ها هم اغلب این عمل انجام نمی‌شود که در درازمدت موجب افتادگی پلک‌ها شده و ممکن است عفونت را نیز با خود به همراه داشته باشد.

4- برخی افراد نسبت به بوتاکس زیر بغل نیز اقدام می‌کنند که توصیه می‌شود حتماً تحت نظارت پزشک این عمل انجام شود.

سخن پایانی

درست است که بوتاکس یکی از روش‌های رایج در جوان سازی پوست در راستای ازبین بردن چین و چروک‌های پوستی است، اما استفاده نامناسب از آن موجب آسیب رسانی جدی به اندام‌های مختلف بدن می‌شود. گاهی عوارض جانبی ناشی از بوتاکس جبران ناپذیر خواهند بود. پیشنهاد می‌شود در چنین مواردی از سایر روش‌های جوان سازی استفاده کنید که تمامی آن‌ها می‌توانند نتیجه بخش و بدون عوارض جانبی برای فرد باشند. لزومی ندارد که برای رفع چروک‌های صورتتان الزاماً از بوتاکس استفاده نمایید. روش‌هایی چون: تزریق چربی، تزریق ژل یا حتی لیزر نیز می‌توانند اثربخش باشند.