تعداد دفعات مجاز تکرار تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس زیر چشم
آنچه در این مقاله می خوانید:

تزریق بوتاکس از جمله تکنیک‌هایی است که برای زیبایی پوست و جوانسازی آن صورت می‌گیرد. ایجاد چین و چروک با بالا رفتن سن امری طبیعی است، اما در صورتی که این چین و چروک‌ها شما را آزار داده و اعتماد به نفستان را پایین آورده است، تزریق بوتاکس می‌تواند ایده بسیار خوبی باشد. این روش از عوارض کمی برخوردار بوده و تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی پوست دارد. از این رو در بین محبوب‌ترین عمل‌های زیبایی قرار می‌گیرد.

از آنجایی که بوتاکس اثر مادام العمر نداشته و نیاز به تمدید دارد، این سوال برای متقاضیان آن به وجود می‌آید که تعداد دفعات مجاز تکرار بوتاکس چقدر است و تا چند بار بدون عوارض زیاد می‌توان بوتاکس انجام داد؟

نحوه اثرگذاری بوتاکس بر صورت

تزریق بوتاکس از جمله محبوب‌ترین تکنیک‌های جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک صورت است. در حقیقت بوتاکس، سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که آن را به شکل پروتئین خالص تزریق می‌شود.

سپس با فلج کردن عضلات در محلی که بوتاکس تزریق شده، از ایجاد چین و چروک در آن قسمت جلوگیری می‌کند. البته اثر بوتاکس دائمی نبوده و نیازمند تمدید است. بوتاکس را معمولا در قسمت پیشانی، دور لب و دور چشم تزریق می‌کنند. تزریق بوتاکس پیشانی از جمله عمل‌های زیبایی است که تاثیر بسیار زیادی در جوانسازی و زیبایی دارد.

فرآیند تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس را باید در مطب پزشک ماهر انجام داد. بین 1 تا 4 روز پس از انجام عمل تزریق بوتاکس، عوارض خفیف و نه چندان جدی این عمل خود را نشان می‌دهند. میزان و مدت زمان این عوارض بسته به نوع بوتاکس استفاده شده و بدن هر فرد متفاوت خواهد بود.

کبودی احتمالی در نواحی تزریق، ممکن است سبب شود که متخصص به مدت یک تا چند روز فرد را از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و انجام فعالیت‌های بدنی منع کند. به طور کلی مراحل انجام بوتاکس به این شرح است:

  • ابتدا پزشک متخصص نواحی انجام بوتاکس را علامت می‌زند.
  • سپس آن قسمت را به طور موقت بی‌حس می‌کند.
  • پس از بی‌حس شدن، با استفاده از آمپولی ویژه که سوزن بسیار ریز و نازکی دارد، سم بوتولینوم را به عضلات آن بخش تزریق می‌کند.
  • تقریبا بین 1 هفته الی 2 هفته زمان می‌برد تا نتایج تزریق بوتاکس به بیشترین حد خود برسند.

مقدار واحد مجاز برای تزریق بوتاکس

از جمله عواملی که در تزریق بوتاکس باید مورد توجه قرار داد، میزان واحد تزریق بوتاکس است. میزان مناسب بوتاکس با توجه به محدوده مورد نظر و میزان چروک آن منطقه، برای انجام این عمل متفاوت بوده و تشخیص آن برعهده پزشک متخصص است.

برای اطلاع از مقدار بوتاکسی که نیاز دارید، به کلینیک زیبایی مراجعه نموده و از پزشک خود مشورت بگیرید. طبق نظر پزشک متخصص، ممکن است برخی افراد برای گرفتن بهترین نتیجه ناچار به تزریق چند مرحله‌ای بوتاکس شوند.

این تصمیم به عواملی همچون ناحیه مورد نظر برای بوتاکس، حجم بوتاکس تزریقی و میزان و عمق چین و چروک‌ها مرتبط است. سرنگ‌های مخصوص تزریق بوتاکس دوزهای بین 50 تا 200 واحد را تزریق می‌کنند.

تزریق بوتاکس هر چند مدت یکبار مجاز است؟

تزریق بوتاکس مانند بسیاری دیگر از کارهای زیبایی اثر مادام العمر نداشته و هر چند وقت یکبار نیاز به تمدید دارد. این موضوع که هر چند وقت یکبار نیاز است تا بوتاکس خود را تمدید کنید نیز از عواملی است که پزشک متخصص شما باید آن را مشخص کند.

متخصص اطلاعات مورد نیاز را در مورد سن شما، متابولیسم بدنی و مواردی از این قبیل دارد که در میزان ماندگاری و اثرگذاری بوتاکس موثر هستند.

به طور کلی می‌توان گفت بوتاکس بین 4 تا 6 ماه ماندگاری داشته و پس از آن نیاز به تمدید دارد. همچنین فاصله بین دو بوتاکس نباید کمتر است 3 ماه باشد؛ زیرا بدن با گذشت زمان نسبت به این ماده مقاومت می‌کند و اثر بوتاکس به مرور زمان کمتر می‌گردد.

بنابراین این نکته را زمان نوبت گیری برای تمدید بوتاکس خود مد نظر داشته باشید. همچنین برخی از پزشکان توصیه می‌کنند بوتاکس به یک یا نهایت دو بار در سال محدود گردد تا هم از عوارض آن جلوگیری شود و هم بدن نسبت به آن مقاومت پیدا نکند و بتوانید نتایج مورد نظر را از تزریق بوتاکس به دست آورید.

آیا تزریق بیش از حد بوتاکس خطرناک است؟

تزریق مکرر بوتاکس باعث می‌شود که بیشتر دچار عوارض آن شوید و به مرور بدنتان نسبت به این ماده مقاومت پیدا کند که در نهایت، نتیجه مورد نظر خود را از آن نخواهید گرفت.

از آنجایی که اثر بوتاکس می‌تواند 6 ماه یا حتی بیشتر باشد، بهتر است در تزریق آن افراط نکنید. به علاوه بهتر است فاصله بین دو بوتاکس کمتر از 3 ماه نباشد؛ زیرا با افزایش اثر سم در بدن، عوارضی نظیر تب، آنفولانزا، سردرد، عفونت، اضطراب، بی‌اشتهایی، خستگی، حساسیت چشم به نور، افتادگی پلک، التهاب قرنیه، خارش چشم، سوزش چشم، خشکی چشم اسهال و سرگیجه به سراغ شما می‌آیند.

در انتخاب کلینیک زیبایی دقت کافی را داشته باشید و تحقیق و مشورت کنید تا بهترین نتیجه را از بوتاکس خود گرفته و کمتر دچار عوارض آن شوید. انتخاب مقدار دوز مناسب و همچنین تزریق صحیح بسیار اهمیت دارد.

به‌ علاوه دقت داشته باشید خانم‌هایی که باردار هستند یا در دوران شیردهی قرار دارند، بهتر است تزریق بوتاکس را به پس از گذشت این دوران منتقل کنند تا فرزندشان دچار مشکل نشود. همچنین اگر علایم زیر را پس از تزریق بوتاکس داشتید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • مشکلات بینایی
  • ضعف عضلانی
  • از دست دادن کنترل مثانه
  • مشکلات تنفسی

چگونه ماندگاری بوتاکس را افزایش دهیم؟

برای طولانی‌تر و ماندگار کردن اثر تزریق بوتاکس باید مراقبت‌های قبل و بعد از آن را رعایت کنید. رعایت این موارد سبب می‌گردد تا تعداد دفعات تزریق بوتاکس نیز کمتر شوند. برخی از این مراقبت‌ها عبارتند از:

  • تا دو هفته قبل و دو هفته بعد از تزریق بوتاکس، از مشروبات الکلی و دخانیات استفاده نکنید.
  • در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون، با پزشک خود مشورت کنید تا اگر امکان دارد دو هفته قبل و دو هفته بعد از تزریق، مصرف آن را متوقف کنید.
  • به مدت 24 ساعت پس از تزریق بوتاکس، در نحوه خوابیدن خود دقت کنید تا به محل تزریق فشار وارد نشود. وارد شدن فشار به محدوده تزریق بوتاکس سبب جابه‌جایی آن می‌شود.
  • سعی کنید در طول روز تا جای ممکن زیاد آب بنوشید تا هیالورونیک اسید با سرعت کمتری جذب پوست شده و ماندگاری بوتاکس بیشتر گردد.
  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید.

سخن پایانی

اثر بوتاکس مانند بسیاری دیگر از کارهای زیبایی مادام العمر نبوده و نیاز به تمدید دارد. تعداد دفعات تکرار و تمدید بوتاکس از جمله مواردی است که افرادی باید به آن توجه داشته باشند. معمولا بین 4 تا 6 ماه بین تزریق‌ها باید فاصله باشد.

البته تشخیص این مدت بر عهده پزشک متخصص شماست. همچنین توجه داشته باشید که فاصله بین دو تزریق نباید کمتر از 3 ماه باشد؛ زیرا عوارض بیشتری خود را به شما نشان داده و همچنین بدن نیز نسبت به بوتاکس مقاومت پیدا می‌کند و نتیجه مورد نظر خود را دریافت نمی‌کنید.