توصیه‌ ها و مراقبت‌ های لازم قبل و بعد از میکرونیدلینگ

آنچه در این مقاله می خوانید:

قطعاً یکی از خواسته‌های قلبی افراد، داشتن پوستی صاف، شاداب و جوان است. باتوجه به این‌که رسیدگی به پوست، آداب و قوانین خود را دارد باید پیش از انجام هرگونه کار‌های زیبایی با متخصص آن حوزه مشورت کرد. جالب است بدانید که از دیرباز تا کنون روش‌های درمانی سنتی، گیاهی، دارویی و… متعددی در بازار مورد استفاده قرار گرفته که تمامی آن‌ها نتوانسته‌اند که نتایج موثری را برجای بگذارند. یکی از روش‌های درمانی که می‌تواند علاوه‌بر حفظ طراوات و شادابی پوست، لکه‌ها، جوش‌ها و آکنه را نیز درمان کند، میکرونیدلینگ نام دارد. در واقع این روش می‌تواند با تقویت گردش خون در زیر پوست، تمامی نواقص صورت را از بین برده و پوستی شاداب و با نشاط را به شما هدیه دهد.

کاربردهای میکرونیدلینگ چیست؟

براساس تحقیقات و آزمایشات انجام شده توسط متخصصان زیبایی می‌توان به این نتیجه دست یافت که روش درمانی میکرونیدلینگ به‌دلیل برجای گذاشتن میزان عوارض بسیار کم، توانسته جایگاه ویژه‌ای را در حوزه زیبایی پوست کسب نماید. باتوجه به این‌که افراد متعددی پس از بالا رفتن سن خود، پیری و حضور چین‌وچروک را احساس می‌کنند، بهترین روش درمانی برای آن‌ها میکرونیدلینگ است؛ چراکه در این روش با وارد کردن ضربه‌های اصولی و آرام به سطح مورد نظر، می‌توان میزان تولید کلاژن و الاستین را افزایش داد و پس از گذشت مدتی نسبتاً کوتاه به نتیجه مد نظر خود یعنی جوانسازی و افزایش رطوبت آن دست یافت.

از دیگر کاربرد‌های میکرونیدلینگ باید به درمان کامل ترک‌های پوستی اشاره کرد. در واقع این ترک‌ها ممکن است در هر بازه سنی بنابر دلایل مختلف از جمله تغذیه، سبک زندگی، ژنتیک و… ایجاد شوند. تمامی پزشکان فعال در این حیطه علت وقوع این عارضه را آسیب دیدگی لایه اپیدرم می‌دانند که پس از استفاده از این روش درمانی برای مدت بسیار کوتاه، می‌توان این عارضه را برای همیشه از بین برد. ضمن این‌که میکرونیدلینگ در اقصی نقاط بدن از جمله مو نیز کاربرد دارد؛ چراکه شما می‌توانید با استفاده از این روش مشکلاتی از قبیل ریزش مو، کم پشتی مو و… را تقویت کنید.

از آنجایی که اغلب این مشکلات بر اثر ضعیف شدن فولیکول‌های مو پدید می‌آیند، شما می‌توانید با بهره‌گیری از میکرونیدلینگ و ایجاد سوراخ‌های بسیار ریز در کف سر، فولیکول‌های بسته را آزاد سازید.

مراقبت ‌های لازم قبل و بعد از میکرونیدلینگ

اگر شما نیز قصد دارید تا پس از انجام میکرونیدلینگ نتایج بسیار مطلوبی را به دست آورید، توصیه می‌شود به تمامی توضیحات پزشک متخصص در رابطه با مراقبت‌های قبل و بعد از عمل توجه کنید؛ چراکه توجه به این موارد می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در روند بهبود، دوره نقاهت و عوارض پس از انجام میکرونیدلینگ داشته باشد.

مراقبت‌‌های لازم قبل از میکرونیدلینگ

لازم به ذکر است که توجه به نکات زیر می‌تواند بستر مناسبی را برای انجام میکرونیدلینگ فراهم آورده و در نهایت نتیجه بسیار مطلوب‌تری را به شما ارائه دهد.

  • حدوداً ۶ ماه قبل از انجام میکرونیدلینگ، از مصرف دارو‌هایی چون راکوتان به منظور درمان آکنه صورت بپرهیزید.
  • به منظور جلوگیری از سوختن پوست در آفتاب یا نور شدید، از انجام هرگونه اقداماتی چون لیزر، قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور آفتاب و… خودداری کنید.
  • ترجیحاً به مدت ۲ هفته پیش از انجام میکرونیدلینگ، برای کاهش التهاب پوست از مصرف دارو‌هایی چون اسید سالیسیلیک، رتینوئید‌ها، هیدروکینون، بنزوئیل پراکساید و آنتی بیوتیک‌های موضعی خودداری نمایید.
  • به منظور جلوگیری از ضعیف شدن یا حساسیت پوست، بهتر است حدوداً یک هفته پیش از انجام میکرونیدلینگ در ناحیه مورد نظر از انجام هرگونه اقداماتی چون وکس، اپیلاسیون، لیزر و کرم‌های موبر اجتناب ورزید.
  • برای حفظ غلظت خون، حداقل یک هفته قبل از انجام میکرونیدلینگ مصرف دارو‌های حاوی مواد رقیق‌کننده خون همانند آسپرین را قطع کنید.
  • اگر گمان می‌کنید به علت استرس‌های ناشی از شرایط ممکن است به تبخال دچار شوید، بهتر است این مسأله را با متخصص خود در میان بگذارید.
  • لازم به ذکر است که ترکیبات موجود در برخی از مواد دارویی از جمله ایبوپروفن، ادویل، موترین و… می‌تواند پوست طبیعی شما را دچار التهاب کرده و در روند انجام میکرونیدلینگ مشکل ایجاد نماید؛ در نتیجه توصیه می‌شود که پس از مشورت با متخصص زیبایی و کسب مجوز از وی، مصرف این دارو‌ها را برای مدتی مشخص محدود کنید.
  • اگر می‌خواهید میزان رضایت شما از انجام میکرونیدلینگ افزایش یابد، توصیه می‌شود که حدوداً ۴ الی ۶ هفته پیش از انجام این کار رژیم غذایی و سبک زندگی معتدل و آرامی داشته باشید.

مراقبت ‌های لازم بعد از میکرونیدلینگ

شما می‌توانید باتوجه و رعایت نکات ذکر شده در زیر علاوه‌بر فراهم نمودن بستری مناسب برای کسب نتیجه‌ای مطلوب، روند درمانی خود را نیز بهبود بخشید.

  • عدم استفاده از هر نوع برس پاکسازی صورت
  • اجتناب از استحمام، شنا، جکوزی و حمام‌های بخار به مدت ۳ روز
  • به علت اثرات منفی تعریق بر پوست بدن، حتی‌الامکان به مدت ۳ روز از انجام هرگونه ورزش و فعالیت‌های بدنی خودداری کنید.
  • عدم استفاده از دارو‌های ضدالتهاب همچون ایبوپروفن یا ادویل
  • عدم استفاده از محصولات آرایشی به مدت ۴۸ ساعت
  • عدم استفاده از غذا‌های تند و نوشیدنی‌های داغ
  • در صورت بروز عوارضی چون خارش، التهاب یا سوزش می‌توانید از اسپری آب استفاده کنید.
  • قرار نگرفتن در معرض تابش نور مستقیم آفتاب
  • مصرف نوشیدنی‌های خنک، آناناس تازه، آب آلبالو، ماهی سالمون، سوپ قلم و…
  • با توجه به این‌که ۳ الی ۵ روز پس از انجام میکرونیدلینگ فرآیند پوسته‌ریزی آغاز می‌شود، بهتر است از انجام هرگونه تماس یا اسکراب کردن خودداری کنید.
  • استفاده از پپتیدهای تحریک‌کننده ساخت کلاژن

سخن پایانی

از زمان قدیم تا کنون تمامی افراد شاهد حضور روش‌های درمانی متعددی برای از بین بردن خستگی، لکه، جوش، آکنه و… در پوست خود بوده‌اند. بسیاری از این روش‌ها با عوارض بسیار زیادی همراه هستند و نمی‌توان از آن‌ها به عنوان راهکاری دائمی استفاده کرد. حدوداً از ۵۰ سال گذشته میکرونیدلینگ (CIT) به عنوان یک روش درمانی برای کاهش چین‌وچروک پوست، رفع نواقص پوستی و… معرفی شده که به‌دلیل ایجاد تغییرات با استفاده از کلاژن‌سازی توانسته نقش بسیار مؤثری در شادابی و نشاط پوست داشته باشد. این روش در دوران باستان نیز وجود داشته و تمامی افراد آن دوران این روش را به عنوان راهکاری غیرتهاجمی و اثربخش می‌شناختند.

بیشتر بخوانید:

درمان قرمزی پوست بعد از میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ و تاثیر آن در جوانسازی پوست