بررسی علت برگشت موهای زائد بعد از انجام لیزر

لیزر دائمی موهای زائد بدن
آنچه در این مقاله می خوانید:

بسیاری از افراد برای از بین بردن موهای زائد و زخیم بدن خود استفاده از لیزر را انتخاب می‌کنند تا بتوانند به‌وسیله این روش، پوستی شفاف و صاف داشته باشند؛ اما گاهی اوقات ممکن است که این دسته از افراد با برگشت موهای زائد خود روبه‌رو شوند، به همین دلیل اکثر پزشکان بر این باور هستند که لیزر یک راه حل دائمی برای از بین بردن مو‌های زائد نخواهد بود.

حال بهتر است به بررسی علت برگشت مو‌های زائد بعد از انجام لیزر بپردازیم. اگر شما قصد انجام لیزر دائمی مو‌های زائد بدن خود را دارید، در ابتدا لازم است تا شایعاتی که در رابطه با این موضوع وجود دارند برای شما شفاف سازی شوند و سپس به سراغ انجام لیزر بروید.

 

چگونه با استفاده از لیزر موهای زائد را از بین ببریم؟

لیزر دائمی موهای زائد بدن به‌وسیله‌ دستگاهی الکترونیکی استفاده می‌شود که این دستگاه قادر است که به تقویت فوتون و پرتو نور تک رنگی بپردازد. همچنین لیزر این قابلیت را دارد که به اعماق پوست شما نفوذ کند و در 3 مرحله کار خود را به پایان برساند تا در انتها منجر به توقف رشد مو‌های زائد و ضخیم بدن شما شود.

مرحله اول آناژن نام دارد که این مرحله را به عنوان رشد فعال می‌شناسند. در این مرحله فولیکول موجود در مو ابتدا به بخش درم و سپس به قسمتی منتقل می‌شود که ذخیره خون با استفاده از پاپیلای پوستی صورت می‌گیرد. دومین مرحله کاتاژن نام داشته که فولیکول‌های مو در چنین مرحله‌ای از بین می‌روند.

در مرحله آخر که نام آن تلوژن است نیز اصطلاحاً استراحت مو صورت می‌پذیرد؛ به این صورت که مابقی پیاز مو غیرفعال می‌شود و در این هنگام ادامه مو‌های زائد بدن شما از بین خواهند رفت.

چگونگی فعالیت دستگاه لیزر موهای زائد

بعد از شناخت مراحل لیزر دائمی مو‌های زائد بدن بهتر است به سراغ آگاهی از چگونگی فعالیت این دستگاه برویم. توجه داشته باشید که دستگاه لیزر می‌تواند نوری را که از پرتو لیزر منعکس می‌شود به گرما تبدیل نماید. بعد از آن، انرژی به‌دست آمده از نور به ملانین و پوست شما انتقال می‌یابد و از طریق انتقال گرما فولیکول‌های مو به بافت‌های موجود در اطراف خود آسیب وارد می‌کنند و در این هنگام است که نور به رنگ‌دانه مو منتقل می‌شود و از رشد موی زائد بدن جلوگیری به‌عمل می‌آید.

اگر به دنبال از بین بردن مو‌های زائد و ضخیم بدن خود هستید بهتر است بدانید که برای از بین بردن این موها باید بتوانید فولیکول‌های موی خود را ضعیف کنید و در نهایت آن‌ها را از بین ببرید. توجه داشته باشید که دمای مورد استفاده برای انجام چنین کاری 70 درجه سانتی‌گراد اعلام شده و بسته به ضخامت موی شما متغیر خواهد بود.

به‌طور مثال اگر شما مو‌های ضخیم‌تر و رنگ‌دانه‌های تیره‌تری داشته باشید، نیاز است تا نور بیشتری برای از بین بردن موهای زائد خود جذب کنید. به این موضوع توجه نمایید که زمانی موهای زائد شما با برگشت مواجه می‌شوند که آسیب به فولیکول‌ها به‌درستی انجام نگیرد.

لیزر دائمی موهای زائد بدن

علت زیاد شدن موهای زائد بدن بعد از لیزر چیست؟

ممکن است برخی از افراد بعد از انجام لیزر دائمی موهای زائد بدن با زیاد شدن موهای زائد خود روبه‌رو شوند و در این هنگام به‌دنبال یافتن علت چنین موضوعی باشند. بهتر است در ابتدا بدانید که این اتفاق در بین افرادی که با استفاده از لیزر به از بین بردن موهای زائد خود می‌پردازند به ندرت رخ می‌دهد.

زیاد شدن موهای زائد بدن در این افراد معمولاً در نواحی مشخصی صورت می‌گیرد که این نواحی معمولاً شانه‌، کمر و صورت هستند. در میان آقایان نیز ممکن است زیاد شدن موهای زائد بعد از انجام لیزر روی بازو مشاهده شود. توجه کنید رشد بیشتر موهای زائد نسبت به قبل از انجام لیزر، اغلب در افرادی اتفاق می‌افتد که رنگ پوست آن‌ها تیره است.

در خصوص دلیل رشد موهای زائد با افزایش بیشتری نسبت به قبل از انجام لیرز، می‌توان به استفاده از یک دستگاه نامناسب برای انجام لیزر اشاره کرد. ناگفته نماند که میزان درجه گرمایی که با استفاده از آن به ضعیف شدن فلیکول‌های پوست پرداخته می‌شود نیز یکی دیگر از دلایلی به‌شمار می‌رود که می‌تواند منجر به افزایش رد موهای زائد بدن بعد از انجام لیرز گردد و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما از درجه گرمایی مناسب استفاده نکرده باشید.

اگر میزان درجه گرمایی کمتر از 70 درجه سانتی‌گراد باشد، نه تنها فولیکول‌ها را از بین نخواهد برد؛ بلکه باعث رشد بیش از حد آن‌ها نیز می‌شود. یکی دیگر از دلایل برگشت موهای زائد بعد از انجام لیرز را می‌توان بیماری‌های هورمونی یا تیروئیدی دانست. وجود کیست در تخمدان و بیماری هایپرتریکوز نیز سبب رشد موهای زائد بعد از انجام لیزر دائمی موهای زائد بدن خواهند شد.

برای از بین بردن موهای زائد بدن چند جلسه لیزر لازم است؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که افراد مراجعه‌کننده برای انجام لیزر بدن مطرح می‌کنند این است که چه تعداد جلسه نیاز داریم تا رشد موهای زائد بدن خود را متوقف کنیم. برای پاسخ به این سوال قطعیتی وجود ندارد. در واقع معیارهای زیادی هستند که ابتدا باید مشخص شوند تا در انتها بتوان پاسخ این سوال را پیدا کرد.

برای مشخص کردن تعداد جلسات انجام لیزر در ابتدا باید فاکتورهایی مانند ضخامت موهای زائد، رنگ پوست، اختلالات هورمونی بدن و دیگر موارد بررسی شوند. به‌طور کلی می‌توان گفت میانگین تعداد جلسات برای از بین بردن موهای زائد بدن بین 6 تا 8 جلسه خواهد بود.

کلام آخر

با توجه به این‌که امروزه بیشتر افراد از لیزر به عنوان راه حلی برای از بین بردن موهای زائد بدن خود استفاده می‌کنند؛ اما در برخی از مواقع برای برخی از این افراد برگشت موها صورت می‌گیرد.

در خصوص بررسی علت برگشت موهای زائد بعد از انجام لیزر باید گفت در صورتی که از درجه مناسبی برای از بین بردن فولیکول‌ها استفاده نشود این اتفاق برای فرد رخ خواهد داد. البته گاهی اوقات نیز به دلیل وجود برخی از بیماری‌ها مانند کیست در تخمدان، بیماری‌های هورمونی و تیروئیدی شاهد برگشت موها بعد از انجام لیرز دائمی موهای زائد بدن هستیم.