عوارض طولانی مدت تزریق ژل

آنچه در این مقاله می خوانید:

به طور کلی افراد زیادی امروزه برای تزریق ژل به کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند که این موضوع باعث شده پزشکان و متخصصان زیبایی متعددی این عمل را انجام دهند. تزریق ژل به نواحی مختلف صورت زیبایی خاصی به آن می‌دهد و باعث می‌شود چهره با فرم گرفتن مدل دلخواهتان تغییر کند. اما با این حال عوارضی نیز در پیش رو خود دارد که بهتر به آن توجه خاصی داشته باشید. امروزه تزریق ژل مانند تزریق بوتاکس از روتین‌های مراقبتی برای افراد به شمار می‌آید که این موضوع بیشتر بین بانوان و برخی از آقایان شایع است. با استفاده از ژل و فیلرها متخصصان ساختارهای متفاوتی از این مواد را ارائه دادند. اما بهتر است قبل از اقدام به تزریق ژل از عوارض طولانی مدت تزریق ژل در دراز مدت آگاه باشید و بعد تصمیم به انجام این کار بگیرید.

شاید برای شما پیش آمده باشد که با فردی رو به رو شده باشید و حس کنید صورت آن شخص تقارن ندارد. بله! متاسفانه یکی از عوارض شایع استفاده و تزریق ژل و فیلر دائمی این می‌باشد که گاها مشاهده شده از محل تزریق تکان می‌خورند و جا به جا می‌شوند. لازم به ذکر است که امروزه این موضوع کمتر به چشم می‌خورد اما اگر شما برای تزریق ژل به سراغ متخصص مناسب خود نروید و در رابطه با کلینیک زیبایی که مراجعه می‌کنید تحقیقی نکنید، امکان بروز چنین عوارض ناخوشایندی را بسیار بالا می‌برید. شما می‌توانید برای با کارشناسان ما در مطب دکتر عاطفه پیشگاهی تماس بگیرید و از مشاوره رایگان این مرکز بهره ببرید. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا از عوارض ژل در دراز مدت مطلع شوید.

 

انواع ژل و فیلر

به طور کلی ما سه نوع فیلر برای تزریق داریم که متخصصان ساختار آن‌ها را در دسته بندی‌های مختلف گذاشته اند:

  • اولین فیلر اتولوگ هست که از بدن و چربی‌های خود زیباجو تهیه و تزریق می‌شود.
  • دومین نوع از فیلرها فیلر بیولوژیک می‌باشد که از منابع ارگانیک انسان و حیوان یا منابع باکتری تهیه می‌شود. جالب است بدانید که اغلب این فیلر از پوست‌های بایو مهندسی شده دست بدست می‌آیند که به فیلر کلاژنی نیز شناخته می‌شود. از دیگر انواع این فیلر می‌توان به اسید هیالورونیک نیز اشاره کرد.
  • از دیگر فیلرهای شناخته شده فیلر مصنوعی است که از سیلیکون‌هایی مثل متیل متاکریلات ساخته شده و در دسته بندی فیلرهای دائمی جا دارد. اغلب فیلرهای مصنوعی دائمی هستند و در کمترین حالت تا 5 سال ماندگاری دارند.
  • یکی دیگر از ژل و فیلرهایی که متخصصان جهت جوانسازی و ترمیم پوست از آن استفاده می‌کنند ژل‌های کلسیم هیدروکسی لاپاتیت است. ماده اصلی تشکیل دهنده این نوع فیلر از ماده استخوان‌ها می‌باشد.

چه کسانی برای تزریق ژل کاندیدای مناسبی هستند؟

استفاده از فیلرها و تزریق‌ آن‌ها باید زیر نظر پزشک باشد. اما طبق نظر سازمان بین المللی غذا و دارو (FDA)، افرادی که در ادامه به آن اشاره کرده‌ایم کاندید مناسبی برای تزریق ژل و فیلر هستند:

  • افرادی که فرم صورت کشیده و مستطیلی شکلی دارند.
  • افرادی که دخانیات مصرف نمی‌کنند.
  • افرادی که صورتشان به شدت لاغر شده.
  • افرادی که صورتشان به نسبت چین و چروک‌های زیادی پیدا کرده است.
  • افرادی که با بالا رفتن سن دچار تغییراتی درون صورت خود می‌شوند. (البته که این امر طبیعی است و همه انسان‌ها با بالا رفتن سن میزان کلاژن سازی پوستشان کم می‌شود و چین و چروک‌ها ظاهر می‌شوند.

چه کسانی برای تزریق ژل کاندیدای مناسبی نیستند؟

همانطور که در بالا گفتیم یک دسته از افراد برای تزریق فیلر و ژل کاندید مناسبی هستند، افرادی هم هستند که طبق نظر سازمان بین المللی غذا و دارو (FDA)، کاندید مناسبی برای این کار نیستند:

  • خانم های باردار و شیرده اصلا فرد مناسبی برای تزریق ژل نیستند.
  • افرادی که بیماری‌های خاص دارند و تحت درمان هستند.
  • افرادی که اختلالات خونریزی دارند.
  • افرادی که به ترکیبات مصنوعی مانند ژل و فیلر حساسیت دارند.
  • افرادی که به دخانیات اعتیاد دارند.

عوارض ژل و فیلر در دراز مدت به چه شکل می باشد؟

درست است که تزریق ژل و فیلر به زیبایی و جوانسازی پوست صورت کمک اساسی می‌کند، اما در پی این تزریقات یک سری عوارض وجود دارد. لازم است بدانید که بعضی از این عوارض بعد از تزریق ژل طبیعی است و امکان بروز آن بسیار بالا است. ولی برخی از عوارض در زمان زیادی رخ می‌دهد. گاهی نیز بعد از چند وقت این عوارض خودشان را نشان می‌دهند. در ادامه به برخی از این عوارض ژل و فیلر در دراز مدت اشاره می‌کنیم. سعی داشته باشید که بعد از هر عمل زیبایی مراقبت‌های لازم و توصیه‌های پزشک را به درستی انجام دهید و برای انجام این کارهای تخصصی و تزریق ژل در تهران، به سراغ کلینیکی با متخصصین با تجربه بروید.

عفونت در محل تزریق

به طور کلی عفونت در زیباجویان رخ نمی‌دهد اما باز درصد کمی احتمال عفونت وجود دارد. به همین دلیل است که برای انجام این روش‌های زیبایی باید به سراغ کلینک معتبر بروید، زیرا احتمال عفونت در ابتدا امکان دارد از محل تزریق بوجود آید. در نظر داشته باشید که پزشکان باید در ابتدای کار خود محل تزریق را به خوبی ضدعفونی کنند. لازم به ذکر است که نباید در زمان تزریق تبخال داشته باشید، تبخال خود یک ویروس است که اگر این عمل رخ دهد عفونت در فرد تشدید می‌شود.

جالب است بدانید که بعد از تزریق در زیر پوست برخی از افراد، غده‌های کوچک سفتی شکل می‌گیرد که منشاء این مشکل از تزریقات در سطح پوست باشد. این عفونت و عارضه بعد از مدت‌ها گاهی خود را نشان می‌دهند. اما نگران نباشید، این مشکل راه‌حل‌های زیادی دارد که آن را از بین ببرد. مانند تزریق عاملی که اسیدهیالورونیک را در خود حل کند. همچنین استفاده از آنتی‌بیوتیک و استروئیدهای موضعی نیز این مشکل را برطرف می‌کند.

آلرژی داشتن به ژل و بروز آن در محل تزریق

از دیگر عوارضی که امکان بروز آن بعد از تزریق نیز وجود دارد می‌توان به آلرژی داشتن زیباجو به مواد تشکیل دهنده فیلر اشاره کرد. امکان بروز هرگونه علائمی بعد از تزریق وجود دارد که نشان‌دهنده آلرژی فرد به آن فیلر است. در نظر داشته باشید که در این مواقع باید فورا به پزشک خود مراجعه کنید و اتفاقی که برایتان افتاده را با پزشک خود مطرح کنید.بهترین راهی که می‌توانید از این کار جلوگیری کنید گرفتن تست پوستی با فیلر و ژل است.

مرگ یا نکروز پوست

نکروز پوست یکی از عوارض احتمالی بعد از تزریق ژل می‌باشد. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که فیلر به صورت غیرمستقیم یکی از رگ‌های خونی را مسدود کند. مسدود شدن رگ و فشاری که به آن ناحیه می‌آید باعث مرگ بافت پوست می‌شود. امکان بروز این عارضه بیشتر در نواحی دوربینی و ابرو دیده می‌شود. درد مداوم، قرمزی زیاد پوست، تغییر رنگ پوست و خارش از علائم این عارضه می‌باشد. این عوارض حدودا بعد از چند روز پس از تزریق نمایان می‌شود که بهتر است هرچه سریعتر به پزشک خود مراجعه کنید.

اختلال در بینایی فرد

متاسفانه گاهی پیش آمده که به دلیل نداشتن مهارت کافی متخصص و تزریق اشتباه، اختلالی در بینایی فرد به وجود می‌آید. احتمال بروز دادن این عارضه کم می‌باشد. در پی این عارضه امکان تاری در بینایی، حالت تهوع، سردرد، ناتوانی در تکان دادن چشم و عرق کردن وجود دارد. به همین دلایل است که توصیه می‌کنیم برای تزریق ژل در تهران به سراغ متخصصان زیبایی بروید که در کار خود خبره هستند.

کلام آخر

بهتر است بدانید که یک دسته از عوارض مانند کبودی، ورم، خارش، قرمزی و حساسیت و حتی گاها درد بعد از تزریق ژل و تزریق فیلر طبیعی است. این عوارض معمولا زمان کمی بروز می‌دهند و سریع بهبود پیدا می‌کنند. برای جلوگیری از این عوارض بهتر است که هیچ گونه داروی ضدالتهابی مانند آسپرین و والفارین را استفاده نکنید؛ به علاوه اینکه از مصرف مکمل‌های غذایی در این دوره خودداری کنید.

آخرین مقالات