تاثیر سلول درمانی بر جوانسازی پوست

آنچه در این مقاله می خوانید:

امروزه داشتن پوست زیبا و سالم جزو مهم‌ترین معیار‌های سلامتی و همچنین زیبایی به حساب می‌آید. بنابراین بسیاری از افراد تلاش می‌کنند با استفاده از روش‌های مختلف به جوان سازی و با طراوت شدن پوست خود کمک کنند. یکی از بهترین و ایمن‌ترین روش‌ها برای جوانسازی و زیباتر کردن پوست، روش سلول درمانی بوده که امروزه طرفداران بسیاری نیز دارد. این روش در مقایسه با روش‌های دیگری همچون تزریق مواد به پوست، بسیار بهتر عمل خواهد کرد. در این روش با استفاده از سلول‌های بدن خود فرد، پوست او را ترمیم خواهند کرد. در ادامه شما را با این روش‌ منحصربه‌فرد و نتایج آن آشنا خواهیم کرد.

سلول درمانی و کاربردهای آن

یکی از جدیدترین روش‌هایی که برای جوانسازی پوست افراد استفاده می‌شود، سلول‌های بنیادی پوست فرد بوده که در این روش با استفاده از سلول‌های بنیادی پوست، یک ماده پرکننده برای جوانسازی آن که توانایی تکثیر و تولید کلاژن را دارد، استفاده می‌شود. در واقع سلول‌هایی که در این روش از آن‌ها استفاده می‌شود، سلول‌های فیبروبلاست هستند که عملکرد اصلی آن‌ها تولید پروتئین و کلاژن است که این مواد سبب حفظ بافت پیوندی پوست می‌شوند. همچنین این سلول‌ها در ظاهر جوان پوست تاثیر بسیار زیادی دارند.

روش سلول درمانی برای جوانسازی پوست در واقع یک روش طولانی مدت است، زیرا مدت زمان می‌برد تا سلول‌ها کلاژن سازی نمایند. از جمله مزیت‌های استفاده از این روش می‌توان به این موضوع اشاره کرد که سیستم ایمنی بدن به آن واکنش نشان نمی‌دهد زیرا سلول‌ها از بدن خود فرد برداشته شده‌اند. شاید برخی از افراد روش تزریق مواد همچون تزریق اسید هیالین را به روش سلول درمانی ترجیح دهند؛ اما لازم به ذکر است که ماندگاری این روش نسبت به تزریق مواد بسیار بیشتر بوده و کیفیت آن نیز بهتر است.

سلول بنیادی چیست؟

شاید برای برخی از افراد این سوال به وجود آید که سلول‌های بنیادی جزو کدام دسته از سلول‌های بدن ما هستند و چه تفاوتی با سایر سلول‌ها دارند. در خصوص این مورد لازم است بیان کنیم که سلول‌های بنیادی دسته‌ خاصی از سلول‌ها در بدن ما هستند که توانایی‌های منحصربه‌فردی دارند، از جمله این توانایی‌ها می‌توان به خود نوسازی و تمایز آن‌ها به سلول‌های دیگری همچون سلول‌های ماهیچه‌ای، استخوانی، خونی، قلبی، عصبی و غضروفی اشاره کرد. به علاوه این سلول‌های خاص، تاثیر بسیار زیادی در ترمیم و بازسازی بافت آسیب‌ دیده دارند بدین صورت که به بافت‌های آسیب دیده و تخریب گشته نفوذ کرده و آن‌ها را بازسازی می‌کنند. به این سبب که این سلول‌های بنیادی ویژگی‌های خاص و خارق‌العاده‌ای را دارا هستند، امروزه اکثر زیست شناسان تحقیقات خود را بر روی آن‌ها انجام می‌دهند‌.

روش جوانسازی پوست با سلول ‌های بنیادی

با انجام تحقیقات وسیع و گسترده‌ای دانشمندان متوجه شده‌اند با استفاده از سلول‌های بنیادی می‌توان به جوانسازی پوست انسان‌ها کمک کرد. در این روش ابتدا قسمتی از سلول‌های پوست بیمار را جدا می‌کنند و در محیط کشت قرار می‌دهند. در محیط کشت سلول‌ها شروع به تکثیر خواهند کرد، سپس از سلول‌های تکثیر شده برای پر کردن چروک‌ها و منافذ خالی پوست استفاده می‌شود. این سلول‌های تکثیر شده شروع به کلاژن سازی کرده و این امر سبب برطرف شدن نقص پوست فرد خواهد شد.

افراد می‌توانند برای برطرف کردن چین و چروک‌ها، زخم‌های به جا مانده، جای جوش‌ها و یا برطرف کردن جوش‌های ناشی از تزریق از این روش ایمن و کاربردی استفاده نمایند. همان طور که پیش از این نیز بیان نمودیم از آنجایی که سلول‌های تکثیر شده از بدن خود فرد برداشته شده‌اند؛ بنابراین پاسخ‌های سیستم ایمنی را به همراه نخواهند داشت.

کاربرد های درمانی سلول درمانی در بدن

شاید جالب باشد بدانید که استفاده از روش سلول درمانی، علاوه بر زیبایی و جوانسازی پوست، کاربرد‌‌های درمانی بسیاری نیز دارد. از جمله کاربرد‌های سلول درمانی می‌توان به درمان برخی از مهم‌ترین بیماری‌های پوستی همچون بیماری ویتیلگو، بیماری اسکار آکنه، بیماری اسکار سالک اشاره کرد. همچنین استفاده از این روش در بهبود بیماری‌های قلبی، استئو آرتریت و زخم‌های دیابتی بسیار موثر است. به علاوه از سلول درمانی برای رفع چین و چروک‌های پوست و جوانسازی آن نیز استفاده می‌شود.

چه عواملی در جوانسازی پوست با استفاده از سلول‌ های بنیادی تاثیر می گذارند؟

همان طور که می‌دانید و بدیهی و واضح نیز بوده، عواملی وجود دارند که بر نتیجه این روش بر جوانسازی پوست تاثیر خواهند گذاشت. یکی از مهم‌ترین نکات در تاثیر گذاری این روش، سن افراد است به این صورت که هر چه سن فرد کمتر باشد، اثر گذاری این روش نیز بیشتر خواهد بود. همچنین عوامل دیگری همچون سن، مصرف سیگار، مصرف مشروبات الکلی، ورزش کردن و ژنتیک افراد بر روی ثمر بخشی این روش تاثیر خواهند گذاشت.

عوارض استفاده از سلول‌ های بنیادی برای جوانسازی پوست

دانستن اینکه آیا استفاده از روش سلول درمانی برای بدن ضرر‌ها و آسیب‌هایی را به همراه دارد یا خیر، امری بسیار ضروری و حائز اهمیت است. در این خصوص لازم است ذکر کنیم از آنجایی که سلول درمانی اتولوگ بوده، یعنی با استفاده از سلول‌های بدن خود فرد صورت می‌گیرد، هیچ ضرری برای سیستم ایمنی و دفاعی بدن به همراه نخواهد داشت. همچنین این روش درمان بدون نیاز به بستری شدن و اتاق عمل بوده و افراد می‌توانند به صورت سرپایی آن را انجام دهند. بنابراین اگر به دنبال روشی برای جوانسازی پوست خود هستید که ضرر و زیانی به همراه نداشته باشد، سلول درمانی یکی از بهترین روش‌ها است.

سخن پایانی

پوست یکی از مهم‌ترین عضو‌های بدن به حساب می‌آید که بر زیبایی افراد نیز تاثیر بالایی دارد. به همین سبب تلاش بسیار زیادی می‌کنند تا پوست زیبا‌تر و جوان‌تری داشته باشند. با پیشرفت علم، روش‌های جوانسازی پوست نیز پیشرفت بسیاری کرده‌اند‌. امروزه برای جوانسازی پوست روش‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از بهترین روش‌ها همان طور که در مقاله بالا نیز ذکر کردیم، استفاده از سلول درمانی برای جوانسازی پوست است. در این روش که یک روش، اتولوگ است از سلول‌های پوست خود فرد برای انجام این امر استفاده خواهند کرد. بنابراین استفاده از این روش ضرری را به همراه نخواهد داشت و البته فواید بسیار زیادی نیز دارد، به طوری که در برخی مواقع از این روش برای درمان بیماری‌های جدی‌تری همچون بیماری قلبی و دیابت نیز استفاده می‌شود.

جهت رزرو نوبت و کسب اطلاعات بیشتر از روش جوانسازی با سلول درمانی پوست صورت، میکرونیدلینگ و یا فشیال می توانید با مطب دکتر عاطفه پیشگاهی تماس بگیرید.

آخرین مقالات