سلولیت چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

آیا تا به حال در پوست ران و باسن خود ناهمواری هایی را مشاهده کرده اید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است، احتمالا دارای سلولیت هستید. سلولیت در حقیقت به برآمدگی و فرورفتگی هایی که بر روی سطح پوست به واسطه انباشته شدن چربی زیر پوست، گفته می شود. اما علت به وجود آمدن سلولیت چیست؟ آیا درمان قطعی برای سلولیت وجود دارد؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با این عارضه پوستی و روش های درمانی آن آشنا شوید.

سلولیت چیست؟

سلولیت (cellulite) زمانی به وجود می آید که پوست روی نواحی خاصی از چربی توسط نوارهای بافت همبند به سمت بافت‌های عمیق‌تر کشیده شود. سلولیت معمولا در نواحی ران ها، شکم، باسن و سینه ها یافت می شود. سلولیت به دلیل توزیع متفاوت چربی، ماهیچه و بافت همبند، زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می دهد.طبق مطالعات انجام شده، 80 تا 90 درصد خانم ها دارای سلولیت هستند. لازم به ذکر است که سلولیت برای افراد خطری ندارد.

علت به وجود آمدن سلولیت چیست؟

سلولیت با تجمع چربی در زیر سطح پوست ایجاد می شود و برخی از خانم ها بیشتر در معرض ابتلا به آن هستند. میزان سلولیت بر اساس ژن، بدن، درصد چربی و سن فرد می تواند متفاوت باشد. علاوه بر این ضخامت پوست نیز بر ظاهر سلولیت موثر است.همه افراد با هر نوع بدن و پوستی ممکن است سلولیت داشته باشند. توزیع چربی درزنان بیشتر از مردان قابل مشاهده است. فیبرهای کلاژن بین پوست و عضله، چربی زیرین را به چندین توده تبدیل می کنند. با افزایش سن، پوست نازک تر شده و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد بنابراین، سلولیت نیز نمایان تر می شود.

سلولیت ممکن است بر اثر موارد زیر به وجود بیاید:

  • هورمون ها
  • تغذیه ناسالم
  • سبک زندگی ناسالم
  • سموم انباشته شده
  • ژنتیک
  • افزایش وزن
  • عدم فعالیت
  • بارداری

روش های پزشکی و درمان قطعی سلولیت

اقدامات پزشکی زیر می تواند به درمان سلولیت کمک کند اما می بایست توسط متخصص پوست انجام شود. از طرفی یزشک شما می تواند بهترین روش درمانی را به شما توصیه کند.

1- کرایولیپولیز

کرایولیپولیز یک روش غیرتهاجمی است که با انجماد سلول های چربی زیر پوست، سلولیت را از بین می برد. این عمل سبب پاره شدن سلول های چربی و جذب آن به بدن می شود. برای حل کردن حدود 2 سانت چربی، چندین جلسه کرایولیپولیز نیاز است و نتیجه‌ آن پس یک تا چهار ماه مشخص می شود.

2- اولتراسوند

اولتراسوند یک روش غیرتهاجمی است که از امواج صوتی برای هدف قرار دادن و از بین بردن چربی شکم و ران استفاده می کند. همچنین کامل شدن دوره درمان دو یا سه ماه طول می کشد.

3- سلیفا

سلیفا روشی بدون جراحی برای درمان سلولیت است. در این روش، از یک سوزن برای شکستن نوارهای سخت زیر پوست استفاده می شود تا سلولیت روی ران ها و باسن از بین بروند. نتیجه این روش بعد از حدود سه روز مشخص شده و تا سه سال ممکن است اثر آن باقی بماند.

4- درمان با امواج آکوستیک

درمان با امواج صوتی یا آکوستیک روشی دیگر برای درمان سلولیت است. این روش با ارتعاش بافت همبند در نقاطی که دارای سلولین هستند، آنها را از بین می برد و از طرفی به تحریک و افزایش تولید کلاژن، بهبود ظاهرو انعطاف پذیری پوست کمک می کند. برای گرفتن نتیجه مطلوب، این روش می بایست با روش های درمانی دیگر ترکیب شود.

5- درمان با لیزر و رادیوفرکانسی (RF)

در این روش ها از ماساژ بافت با ترکیبی از فناوری فرکانس رادیویی، نور مادون قرمز و انرژی لیزر دایود برای درمان سلولیت استفاده می‌کنند. همچنین ممکن است از گرما و مکش نیز استفاده شود. سلولاز یکی از انواع لیزر درمانی است که نوارهای سخت زیر پوست که دارای سلولیت هستند را می شکند. همچنین ممکن است پوست شما را ضخیم تر کند. نتیجه ی این روش پس از یک جلسه درمان مشخص شده و معمولا تا 6 ماه ماندگاری دارد.

6- کربوکسی تراپی

در طی این روش، اکسید کربن به زیر پوست وارد می شود. طبق مطالعات انجام شده این امر باعث افزایش جریان خون در ناحیه دارای سلولیت شده و ممکن است به کاهش سلولیت ها کمک کند. پس از انجام این عمل درد خفیف و کبودی امری طبیعی است.

7- میکرودرم ابریژن

در درمان میکرودرم ابریژن از اکسید آلومینیوم یا کریستال های نمک برای لایه برداری پوست استفاده می شود. این ذرات ریز به آرامی پوست پیر را لایه برداری می کنند و سلول های جدید پوست را تحریک می کنند. در این روش برای گرفتن نتیجه ی مطلوب به چندین جلسه درمان نیاز است.

8- اندرمولوژی

اندرمولوژی نوعی ماساژ درمانی است که با استفاده از یک دستگاه مخصوص انجام می شود. در این روش ماساژ عمیق پوست و مکش بافت همبند، سلولیت ها از بین می روند. در اندرمولوژی، برای نتیجه مطلوب به چندین جلسه درمان نیاز بوده که ممکن است تا 12 ماه ادامه داشته باشد.

آیا درمان های موضعی بر از بین بردن سلولیت موثر هستند؟

درمان موضعی ممکن است بر بهبود ظاهر سلولیت ها اثر گذار باشد، اما اثر آن طولانی مدت نیست. در درمان های موضعی برای نتیجه مطلوب می بایست دارو را روزانه بر روی پوست خود اعمال کنید. کرم های موضعی پوست را سفت تر و صاف تر کرده و رطوبت پوست را افزایش می دهند بنابراین، سلولیت ها از لحاظ ظاهری کم تر می شوند. لازم به ذکر است که کرم های موضعی سلولیت ها را از بین نمی برند و تنها از لحاظ ظاهری موقتا بهبود می یابند.

روش های جلوگیری از ایجاد سلولیت

اگرچه روش های پزشکی ذکر شده در بالا می تواند به درمان قطعی سلولیت کمک کند، اما رعایت برخی نکات ساده می تواند از بروز این عارضه پیشگیری کند. مواردی که می تواند به کاهش ایجاد سلولیت کمک کند عبارتند از:

  • فعالیت جسمی منظم و ورزش های روتین
  • افزایش مصرف سبزیجات و میوه
  • نوشیدن آب کافی
  • کاهش مصرف غذاهای چرب
  • داشتن خواب کافی
  • ترک سیگار و سایر دخانیات
  • اجتناب از مصرف الکل
  • خودداری از نشستن‌ طولانی
  • انجام ماساژ‌های پوستی منظم

کلام آخر

سلولیت یکی از مشکلات پوستی است که اثر تجمع چربی زیر پوست به وجود می آید. اگرچه این عارضه به هیچ وجه خطرناک نبوده و هیچ عارضه ای برای افراد ایجاد نمی کند، اما تاثیر منفی بر روی ظاهر پوست بدن خواهد داشت. روش های مختلفی برای درمان این عارضه پوستی وجود دارد، با این حال داشتن ماساژهای پوستی و تغییر سبک نادرست می تواند به پیشگیری از این عارضه کمک کند. خواب کافی، نوشیدن آب فراوان، تغذیه سالم و ورزش منظم می تواند به جلوگیری از سلولیت کمک شایانی نماید.

آخرین مقالات