آنچه درباره تزریق چربی به صورت نمی دانید

آنچه در این مقاله می خوانید:

با افزایش سن میزان تولید کلاژن در پوست کاهش می یابد، در نتیجه پوست خاصیت ارتجاعی (الاستیسیته) خود را از دست داده و با علائم پیری مواجه می شود. درکنار افزایش چین و چروک، تیرگی و شفافیت پوست، کاهش حجم چربی نیز یکی دیگر ازعلائم پیری پوست است که می تواند سبب افتادگی و فرورفتگی بافت های نرم صورت شود. خوشبختانه یکی از روش های متداول برای درمان و جلوگیری از این مشکل، به ویژه در ناحیه صورت، تزریق چربی است. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و با تزریق چربی به صورت و چگونگی انجام آن آشنا شود.

 

تزریق چربی چیست؟

امروزه تزریق چربی به صورت یکی از موثرترین روش ها زیبایی و جوانسازی پوست محسوب می شود. این روش زیبایی با هدف بازگشت حجم چربی از دست رفته و درمان افتادگی صورت انجام می گردد. اگره امروزه روش های مختلفی مانند تزریق ژل و انواع فیلر برای جوانسازی و درمان افتادگی در نواحی مختلف صورت مانند گونه وجود دارد. اما تکنیک تزریق چربی به واسطه استفاده از بافت چربی بدن فرد متقاضی محبوبیت بسیاری به ویژه در جوانان برای افزایش حجم و پرکنندگی پوست صورت پیدا کرده است.

تزریق چربی به صورت چگونه انجام می شود؟

برای تزریق چربی به صورت معمولا از چربی بدن شخص متقاضی برداشته شده و به نواحی مختلف تزریق می شود. در واقع در این روش انتقال چربی از نواحی مانند ران و باسن به صورت انجام می گردد، به همین علت بسیاری از متقاضیان لاغری به روش لیپوماتیک از چربی اضافی خارج شده برای پر کردن و حجم دادن بخش های مختلف صورت خود استفاده می کنند. به تزریق چربی خارج شده از بدن خود شخص پیوند چربی اتولوگ گفته می شود.

در مرحله اول چربی خارج شده از بدن فرد باید آماده سازی شده و خون و دیگر مایعات آن جدا گردد. پس از آماده سازی چربی ها آن ها را با سرنگ ‏های مخصوصی به نواحی مورد نظر تزریق می کنند. لازم به ذکر است برای خارج کردن چربی افرادی که عمل لیپوماتیک را انجام نمی دهند یا نیازی به آن ندارند، بخشی از پوست نواحی ران یا باسن برش داده شده و مقدار مورد نیاز خارج می شود. فرایند خارج کردن چربی و آماده سازی آن بسیار حساس است و نباید به سلول های چربی آسیبی وارد شود.

کاربردهای تزریق چربی به صورت و بدن

امروزه تزریق چربی برای حجم دادن و پرکردن نواحی مختلفی از صورت، درمان افتادگی پستان و حتی حجم‌دهی به باسن و بازگشت چربی از دست رفته استفاده می شود.

  • لیفت صورت و رفع افتادگی و شلی پوست
  • پرکننده چین و چروک نواحی مختلف صورت مثل خط اخم، خط خنده, پلک و اطراف چشم گونه و شقیقه ها
  • حجم دادن و برجسته کردن گونه
  • درمان گودی و فرورفتگی زیر چشم
  • برجسته سازی لب ها
  • زاویه سازی و رفع نواقص چانه
  • افزایش حجم سینه
  • ترمیم اسکار، زخم و سوختگی
  • جوانسازی دست
  • جوانسازی ناحیه تناسلی بانوان

چه افرادی برای تزریق چربی مناسب هستند؟

به طور کلی این روش برای افرادی که با افزایش سن دچار افتادگی و شلی پوست شده اند مناسب است. در واقع انتقال چربی برای اشخاصی که دچار گودی زیر چشم، از دست دادن حجم گونه، لب، سینه و باسن شده است، به کار گرفته می شود. البته این روش زیبایی تنها برای رفع افتادگی و ترمیم چربی از دست رفته بدن استفاده نمی شود، بلکه برای پر کردن چین و چروک و ترمیم جای زخم و سوختگی مناسب است.

این روش نه تنها مشکلات پیری و افزایش سن در پوست را برطرف می کند، بلکه برای جوانان به منظور رفع نواقص چهره و بدن استفاده می شود. برای مثال اشخاصی که نواقصی در چهر خود مانند گونه فرو رفته، لب های باریک، چانه نامتقارن هستند می توانند کاندید مناسبی برای تزریق چربی باشند. توجه داشته باشید که تشخیص تزریق چربی به عهده پزشک و متخصص پوست است، زیرا فرد باید شرایط لازم و میزان چربی مناسب برای برداشتن و انتقال آن به نواحی مختلف بدن را داشته باشند.

عوارض تزریق چربی

به طور کلی تزریق چربی یک روش کم تهاجمی است که کمترین عوارض را در افراد ایجاد می کند. این روش به صورت سرپایی انجام می شود و در حین برداشت و تزریق چربی به واسطه بی حسی موضعی هیچ دردی احساس نمی شود. از آنجایی در این روش از چربی های بدن متقاضی استفاده می شود، بدون شک با پوست بدن سازگارتر است و عوارض جدی برای فرد ایجاد نمی کند. وجود کمی درد، تورم و کبودی در محل تزریق طبیعی است که پس از چند هفته برطرف می شود. با این حال ممکن است به دلیل انجام تزریق توسط افراد غیرحرفه ای و در مکان های آلوده عوارضی مانند ایجاد اسکار، عفونت، خونریزی، هماتوم، صدمه به بافت اصلی، هماتوم و واکنش آلرژیک به وجود آید. توجه داشته باشید در صورت داشتن درد و تورم ناگهانی همراه با تب و لرز به پزشک خود مراجعه نمایید.

مراقبت های بعد تزریق چربی صورت

اگرچه این روش بسیار ایمن و کم خطر است، اما توصیه می شود برای کاهش عوارض احتمالی و دریافت بهترین نتیجه از تزریق، نکات زیر را رعایت نمایید

  • از آنجایی که این روش به صورت سرپایی است، اما بهتر است یک الی دو روز اول استراحت داشته باشید. پس از این مدت می توانید به کارهای روزانه خود بپردازند.
  • توصیه می شود پس از درمان برای کاهش تورم و کبودی ناشی از تزریق از کمپرس یخ استفاده نمایید. در روزهای بعد از تزریق نیز کمپرس آب گرم ملایم می تواند موثر باشد.
  • از خم کردن سر برای مدت طولانی به مدت 3 الی 4 روز پس از تزریق اجتناب کنید.
  • تا دو هفته از خوابیدن به روی صورت خودداری کرده و برای کاهش تشدید تورم از چند بالش زیر سر برای خوابیدن استفاده کنید.
  • به مدت دو هفته از ماساژ، مالش و وارد کردن فشار در ناحیه تزریق چربی اجتناب کنید.
  • تا 24 ساعت پس از تزریق از حمام کردن خودداری کنید. توجه داشته باشید به هنگام استحمام از مالش با لیف یا فشار ناحیه درمان اجتناب کنید.

هزینه تزریق چربی به صورت

به طور کلی هزینه تکنیک های زیبایی و جوانسازی باتوجه به نوع روش و نواحی مختلف متفاوت است. در خصوص هزینه های تزریق چربی نیز فاکتورهایی مانند ناحیه و میزان تزریق، دستمزد پزشک و مکان درمان متغییر است. برای مثال تزریق چربی گونه باتوجه به چهره فرد و میزان برجسته سازی آن در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. متاسفانه برخی از متقاضیان برای کاهش هزینه های خود این روش زیبایی را توسط پزشک بی تجربه یا در مکان های غیر بهداشتی انجام می دهند که می تواند عوارض جدی را ایجاد کند. لذا برای انتخاب بهترین دکتر تزریق چربی دقت لازم را انجام دهید.

کلام آخر

تزریق چربی به صورت یکی از روش های ایمن، سرپایی و کم تهاجمی است که برای جوانسازی و رفع نواقص صورت استفاده می شود. همچنین، این تکنیک به عنوان حجم دهنده و پرکننده مناسب و سازگار با بافت بدن به کار می رود. از آنجایی که چربی تزریق شده از خود بدن فرد برداشته می شود، اثرات جانبی کمتری نسبت به تزریق فیلر خواهد داشت. شایان ذکر است که چربی بدن به طور طبیعی جذب بدن می شود، بنابراین این روش دائمی نبوده و نیاز به تزریق مجدد دارد.

آخرین مقالات