فشیال صورت چیست و چه مراحلی دارد؟

What is a facial and what are its steps?
آنچه در این مقاله می خوانید:

افزایش سن و استرس های روزانه تاثیر مخربی بر روی پوست ایجاد خواهند کرد، بنابراین مراقبت منظم از پوست به اندازه داشتن یک رژیم غذایی متعادل و خواب کافی ضرورت دارد. فشیال (Facial) یکی از روش های درمانی مراقبت و پاکسازی پوست است که علاوه بر زیبایی و درخشندگی پوست مشکلات ناشی از افزایش سن را نیز برطرف می کند. اما سوال اینجاست که فشيال صورت چيست و چگونه به پاکسازی پوست کمک می کند؟ فواید وعوارض فشیال صورت چیست؟ به منظور یافتن پاسخ به پرسش ها با ما همراه باشید تا با انواع فشیال صورت، مزایا، عوارض و هزینه های آن آشنا شوید.

 

فشیال صورت چیست؟

Facial، نوعی مراقبت و درمان پوستی محسوب می شود که شامل بخور، پاکسازی، ماسک صورت، لایه برداری و ماساژ صورت با انواع کرم ها و لوسیون ها است. این مراقبت های پوستی باتوجه به نوع پوست برای اهداف مختلفی انجام می شود و با بهبود گردش خون رسانی در سلول های پوستی سبب افزایش کلاژن سازی در پوست صورت خواهد شد. در نتیجه با تحریک تولید کلاژن، زیبایی و درخشندگی پوست دو چندان شده و منجر به جوانسازی صورت خواهد شد. علاوه بر کلاژن سازی، فشال صورت برای لایه برداری و از بین بردن سلول های مرده پوست، پاکسازی منافذ پوستی، آبرسانی به پوست و کاهش علائم پیری پوست استفاده می شود. به طور کلی، فشیال صورت یکی از روش های غیرتهاجمی برای مراقبت و درمان مشکلات پوستی است که امروزه جایگزین مناسبی برای روش های تهاجمی جوانسازی پوست به شمار می رود.

انواع فشیال صورت

روش درمانی و زیبایی فشیال پوست، انواع مختلفی دارد که باتوجه به نوع پوست و مشکلات پوستی فرد از سوی پزشک متخصص توصیه می شود. درواقع فشال صورت می تواند با اهداف درمانی ازجمله لایه برداری، درمان علائم پیری، پیشگیری از آکنه و شادابی پوست انجام گردد. انواع فشیال صورت عبارتند از:

  • فشیال کلاسیک اروپایی
  • هیدرافشیال (هیدراته کردن)
  • فشیال پیلینگ شیمیایی (لایه برداری)
  • فشیال نور درمانی
  • فشیال ضد پیری
  • فشیال روشن کننده پوست
  • فشیال آنزیمی

مراحل فشیال صورت چیست و چگونه انجام می شود؟

همان طور که بالا اشاره شد، فشیال مجموعه ای از روش های مراقبتی پوست است که باید توسط پزشک متخصص و باتجربه انجام شود. به طور کلی مراحل فشیال صورت به شرح زیر است:

1- پاکسازی پوست

در مرحله نخست فشیال صورت، تمام بخش های پوست صورت و گردن به کمک شوینده ها و پاک کننده های ملایم از هرگونه میکروب، چربی، تعریق و آلودگی های ناشی از گرد وغبار محیط پاکسازی می شود. این مرحله علاوه بر تمیزی سطح پوست به باز شدن منافذ پوستی که به صورت سطحی بسته شده اند، کمک می کند. لازم به ذکر است در این مرحله پس از پاکسازی، نوع پوست و مشکلات آن بررسی شده و پس از آن نوع لایه بردارها و ماسک ها مشخص می شود.

2- بخور(استفاده از بخار)

در این مرحله از فشیال، کل پوست به کمک بخاردهی و ایجاد رطوبت برای پاکسازی عمیق تر پوست انجام می شود. در واقع با بخور صورت، منافذ پوستی که به طور عمقی وجود دارند، پاکسازی شده و سبب آبرسانی و افزایش رطوبت پوست خواهد شد. البته در برخی افراد ممکن است این مرحله به دلیل حسایست های پوستی به بخور گرم به تشخیص پزشک انجام نشود.

3- لایه برداری

در این مرحله از فشیال، سلول های مرده پوستی به کمک اسکراپ ها و کرم های لایه بردار، متناسب با نوع پوست فرد استفاده می شود. این لایه بردار ها با هدف پاکسازی عمیق تر پوست و رفع مشکلات پوستی مانند کاهش چربی پوست، باز شدن منافذ پوستی و از بین بردن جوش های سرسیاه و سفید صورت می گیرد. لایه برداری در فشیال پوست معمولا به صورت دستی یا با استفاده از ابزارهای خاصی انجام می شود. بنابراین عدم تجربه و مهارت پزشک می تواند سبب حساسیت، تورم و التهاب پوست شود.

 

4- ماساژ صورت

در این مرحله پوست صورت به کمک کرم های مخصوص و مناسب پوست فرد، ماساژ داده می شود. ماساژ صورت در فشیال علاوه بر ایجاد آرامش تمدد اعصاب سبب افزایش خون رسانی و کلاژن سازی می شود. در نتیجه این مرحله از فشیال به لیفت صورت، آبرسانی پوست و سم زدایی کمک خواهد کرد.

5- ماسک صورت و تونر

در این مرحله، از ماسک های صورت برای هیدراته و آبرسانی پوست انجام می شود. همچنین، در این مرحله از تونرها برای تنظیم PH پوست و شفافیت پوستی استفاده خواهد شد.

6- مرطوب کننده های پوستی

در مرحله آخر فشیال صورت، از مرطوبت کننده های پوستی برای هیدراته کردن و رفع خشکی پوست به کار گرفته می شود. البته انتخاب مرطوب کننده ها باتوجه به نوع پوست متفاوت بوده و اغلب از لوسیون ها و مرطوب کننده های مناسب برای هر فرد استفاده می شود.

مراقبت های قبل و بعد از فشیال پوست

بهتر است برای اثربخشی و همچنین کاهش عوارض جانبی این روش درمانی و زیبایی نکاتی را رعایت نمایید. پیش از انجام فشیال، توصیه می شود از شیو کردن و استفاده از موبرها در ناحیه صورت اجتناب کنید. همچنین در روز انجام فشیال از کرم ها و لوازم آرایشی استفاده نکنید. پس از درمان نیز 2 تا 3 از استعمال مواد آرایشی و بهداشتی خودداری کرده و از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید. لازم به ذکر است پس از انجام فشیال، صورت را ماساژ ندهید و به آرامی آن را شستشو دهید.

مزایای فشیال صورت

مهمترین فواید و مزایا فشیال برای پوست صورت عبارتند از:

  • پاکسازی سطحی و عمیق پوست
  • پیشگیری از پیری پوست
  • لایه برداری و از بین بردن سلول های مرده پوستی
  • بهبود خون رسانی، اکسیژن رسانی و افزایش تولید کلاژن
  • کاهش افتادگی و شلی پوست صورت
  • باز کردن منافذ پوستی
  • جوانسازی، شادابی و زیبایی پوست
  • درمان گودی، سیاهی و پف زیر چشم
  • بهبود خاصیت کشسانی پوست
  • کاهش خطوط ریز و چین و چروک پوست
  • پیشگیری و درمان مشکلات پوستی (مانند رفع جوش های سر سیاه و سفید، درمان آکنه، آسیب های ناشی از نور خورشید)

فیلم پاکسازی فشیال صورت

 

عوارض فشیال پوست صورت

همان طور که اشاره شد، فشیال پوست صورت یک روش کاملا غیرتهاجمی و بدون درد است، بنابراین عوارض جانبی خطرناکی ندارد. این روش معمولا دارای اثرات جانبی کوتاه مدتی مانند قرمزی و التهاب است که پس از مدتی برطرف خواهد. اگرچه این روش ایمن بوده و عارضه ای ندارد، اما انجام آن توسط افراد بی تجربه و مکان های غیربهداشتی می تواند سبب بروز عفونت، جوش های پوستی، ایجاد اسکار، خشکی و حساسیت های پوستی می شود.

هزینه فشیال صورت

هزینه و قیمت فشیال پوست صورت با توجه به نوع فشیال، کیفیت مواد و مکان انجام آن متفاوت است. همچنین، هزینه انجام این روش توسط پزشک متخصص بیشتر از افراد غیرحرفه ای است. با این حال توصیه می شود برای کاهش هزینه های فشیال صورت، از انجام آن در مکان های غیر بهداشتی مانند آرایشگاه ها و توسط افراد بی تجربه اجتناب کنید. در نتیجه این روش درمانی را در مطب یا کلینیک های معتبر و توسط پزشک متخصص انجام دهید.

کلام آخر

فشیال صورت یکی از روش های مراقبت پوستی است که به پاکسازی و جوانسازی پوست کمک می کند. این روش با توجه به نوع پوست و مشکلات پوستی افراد انواع مختلفی دارد. با این حال فشیال پوست شامل مرحله پاکسازی، بخور، لایه برداری، ماساژ صورت، ماسک صورت و مرطوب کننده های پوستی است. مجموعه این مراحل سبب افزایش گردش خون، اکسیژن رسانی و افزایش گردش خون شده، در نتیجه به پاکسازی، سلامت و زیبایی آن کمک می کند.

جهت استعلام هزینه های فشیال با مطب دکتر عاطفه پیشگاهی تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی و رایگان نیز بهره مند شوید.

آخرین مقالات