لیزر موهای زائد باعث سرطان و نازایی می ‌شود؟

لیزر موهای زائد بدن
آنچه در این مقاله می خوانید:

رشد موهای زائد یکی از مسائلی است که افراد با هر سنی با آن مواجه هستند و همواره به دنبال یک راه کارآمد برای حذف آن‌ها می‌گردند؛ چراکه مراجعات مکرر به سالن‌های اپیلاسیون و استفاده از تیغ، مومک، موبر و سایر روش‌های حذف موقت موهای زائد می‌تواند برای هر شخصی کلافه کننده باشد. امروزه با کمک لیزر می‌توان موهای زائد را به صورت دائمی از بین برد. با وجود اینکه افراد بسیاری برای انجام لیزر موهای زائد اقدام می‌کنند، اما بعضی از افراد نسبت به عوارضی همچون ایجاد سرطان و نازایی، نگران هستند. در این شرایط کافی است که شناخت خود را نسب به لیزر بالا ببرند تا دیگر نگرانی خاصی از این بابت نداشته باشند‌

آشنایی با لیزر موهای زائد

امروزه حذف موهای زائد به شیوه‌های مختلفی امکان‌پذیر است؛ اما بسیاری از آن‌ها به صورت موقتی عمل می‌کنند و چندان کارساز به نظر نمی‌رسند. از بهترین شیوه‌های حذف موهای زائد می‌توان به انجام لیزر اشاره کرد. با انجام لیزر موهای زائد می‌توان به صورت دائمی از شر این موها خلاص شد. دستگاه‌های مختلفی به همین منظور در بازار موجود هستند اما همه آن‌ها از قابلیت حذف موهای زائد برخوردار نبوده یا اینکه استفاده از برخی از آن‌ها امکان دارد که درد، سوزش و سایر عوارض جانبی را به دنبال داشته باشد.

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد شامل دو مورد لیزرهای دایود و لیزرهای الکساندرایت می‌شود. دستگاه لیزر دایود برای افرادی به کار برده می‌شود که پوست روشنی دارند. در حالی که دستگاه الکساندریت مناسب افرادی با پوست تیره یا سبزه است. نکته مثبت این دستگاه این است که استفاده از آن درد، سوزش و‌ قرمزی را به دنبال ندارد.

لیزر موهای زائد بدن

 

عملکرد دستگاه لیزر موهای زائد به چه صورت است؟

دو دستگاه دایود و الکساندرایت به منظور لیزر موهای زائد به کار گرفته می‌شوند. تولید اشعه‌های لیزر به کمک این دستگاه‌ها با طول موج‌های مشخصی صورت می‌گیرد. این امواج در واقع چندان به درون پوست نفوذ نمی‌کنند. دستگاه مناسب فرد به رنگ پوست و موی فرد بستگی دارد. تابش اشعه لیزر به عمق معینی از پوست شخص صورت می‌گیرد. رنگدانه‌های مو ملانین نام دارند که جذب امواج لیزر به کمک آن‌ها صورت می‌گیرد. میزان زیادی از این رنگدانه‌ها در ریشه مو موجود هستند. جذب پرتوهای لیزر توسط آن‌ها سبب از بین رفتن سلول‌های زنده می‌شود‌. بنابراین شاهد توقف رشد موهای زائد برای مدتی بسیار طولانی هستیم.

آیا لیزر موهای زائد نازایی و سرطان را به دنبال دارد؟

امروزه افراد بسیاری مایل به انجام لیزر موهای زائد هستند اما از تاثیر احتمالی آن بر تخمدان‌ها ابراز نگرانی می‌کنند‌ و همین مسئله سبب می‌شود که نسبت به انجام لیزر موهای زائد مردد باشند. لیزر بیکینی تاثیری روی تخمدان‌ها ندارد و منجر به نازایی و ناباروری نمی‌شود. چراکه پرتوهای لیزر تنها ریشه مو را هدف قرار می‌دهند و به این صورت تنها سلول‌های ریشه مو حذف می‌شوند.

علاوه‌بر این موارد، نفوذ اشعه لیزر به بدن در حدی نیست که آسیبی به اندام‌های فرد وارد کند‌. اشعه لیزر تنها به اندازه رسیدن به ریشه مو نفوذ پیدا می‌کند. تصور برخی از خانم‌ها بر این است که لیزر بیکینی امکان دارد که سرطان‌هایی همانند سرطان دهانه رحم، سرطان آندومتر یا سرطان تخمدان را به دنبال داشته باشد. تنها مواردی که امکان دارد لیزر بیکینی به دنبال داشته باشند، شامل موارد زیر می‌شوند‌:

  • سوختن و خشکی پوست: استفاده از لیزرهای دارای سر خنک کننده توصیه می‌شود. با استفاده از آن‌ها دیگر از بابت سوختگی پوست نگرانی خاصی نخواهید داشت. به این شکل افراد در طول لیزر موهای زائد درد و سوزشی را احساس نخواهند کرد‌‌.

 

سوختگی بعد از لیزر

 

  • بیماری‌های پوستی واگیردار: یکی از ایرادهایی که به لیزرهای تماسی وارد است را می‌توان احتمال ابتلا به بیماری‌هایی همچون زگیل تناسلی و تبخال تناسلی دانست. برای اینکه ریسک ابتلا به بیماری‌های پوستی واگیردار را متحمل نشوید، بهتر است که از لیزرهای غیرتماسی استفاده کنید‌. لیزرهایی که کاور یک‌بار مصرف دارند نیز گزینه خوبی به حساب می‌آیند.

تاثیر لیزر بر قاعدگی و هورمون ‌ها

برخی از افرادی که قصد انجام لیزر حذف موهای زائد را دارند، اثر احتمالی بیکینی روی قاعدگی و هورمون‌ها موجب نگرانی آن‌ها شده است و امیدوار هستند که لیزر اختلالی در چرخه قاعدگی آن‌ها ایجاد نکند. خوب است بدانید که هیچ مدرکی مبنی بر اثبات این ادعا تاکنون دیده نشده و لیزر تاثیری روی تخمدان‌ها و هورمون‌ها به جا نمی‌گذارد. اختلالات قاعدگی افراد امکان دارد که ناشی از کیست تخمدان، کیست‌های واژن و… باشد. در صورتی که در دوران قاعدگی به سر می‌برید، ترجیحا انجام لیزر را به زمان دیگری موکول کنید. چرا که در زمان پریودی پوست‌ در وضعیت حساسی قرار دارد اما اگر مایل به تعویق انداختن جلسات خود نیستید، استفاده از کاپ قاعدگی یا تامپون جهت مهار خونریزی توصیه می‌شود‌.

لیزر بیکینی برای چه افرادی مناسب نیست؟

امروزه افراد بسیاری برای انجام لیزر موهای زائد اقدام می‌کنند و آن را روشی بسیار خوب و ایده‌آل می‌دانند. اما با وجود مزایای بسیار لیزر، انجام لیزر بیکینی برای همه افراد مناسب نیست و پیش از اقدام برای انجام آن بهتر است بررسی کنید که آیا واجد شرایط آن هستید یا خیر. در حالت کلی انجام لیزر بیکینی برای افرادی با شرایط زیر ممنوع است:

  • افراد زیر ۱۵ سال، زنان شیرده و باردار
  • مبتلایان به بیماری لوپوس، حاد داخلی یا مشکوک به سرطان تیروئید
  • استفاده از بعضی داروها همانند راکوتان، آگوتان، ماینوکسیدیل و…
  • ابتلا به عفونت پوستی، بیماری پوستی همچون پسوریازیس، اگزما، آکنه و…
  • وجود آفتاب سوختگی در محل انجام لیزر
  • وجود زخم عفونی در محل انجام لیزر

 

سخن پایانی

امروزه بسیاری از افراد به منظور حذف موهای زائد خود برای انجام لیزر اقدام می‌کنند. لیزر موهای زائد می‌تواند مزیت‌های بسیاری را برای افراد به دنبال داشته باشد. با انجام لیزر موهای زائد دیگر نیازی نیست به روش‌های موقتی حذف این گونه موها متوسل شوید و پوست شما به صورت مداوم تحریک نخواهد شد. با این وجود، تصور برخی از افراد بر این است که لیزر موهای زائد می‌تواند سرطان و نازایی را به دنبال داشته باشد. در پاسخ به این ابهام باید گفت که این تصور غلط است و لیزر موهای زائد موجب سرطان و نازایی نمی‌شود.

آخرین مقالات