مزوتراپی مو و تاثیر آن بر جلوگیری از ریزش مو

Hair mesotherapy
آنچه در این مقاله می خوانید:

ریزش مو یکی از مشکلات شایع در میان زنان و مردان است که به دلایل مختلف و در هر سنی اتفاق می افتد. موهای سالم، پرپشت و زیبا یکی از مهمترین عوامل زیبایی است که ریزش آن می تواند منجر به افسردگی فرد شود. مزوتراپی یکی از روش های درمانی و زیبایی است که با هدف جلوگیری از ریزش و رشد مجدد مو انجام می گردد. حال در ادامه این مقاله با مزوتراپی مو و تاثیر آن بر جلوگیری از ریزش مو آشنا شوید.

مزوتراپی مو چیست؟

مزوتراپی مو یکی از روش های موثر برای بهبود رشد مو است که به کمک سوزن های ریز، مواد معدنی و شیمیایی مورد نیاز مو به پوست سر تزریق می گردد. این روش درمانی توسط دانشمندی به نام میچل پیستور ابداع شد که در گذشته از آن برای تزریق داروی پروکائین برای بیماران آسم استفاده می کرد. در نهایت دکتر پیستور متوجه درمان ریزش مو بیماران شده و در سال 1976 روش ابداعی خود را با نام مزوتراپی معرفی نمود. این روش بعدها به عنوان روشی موثر در جهت جوانسازی پوست نیز مورد استفاده قرار گرفت. در انجام این روش نیازی به جراحی و برش نبوده و جزو درمان های سرپایی محسوب می شود. در روش مزوتراپی مورد استفاده برای مو موادی مختلفی از جمله ویتامین ها، بیوتین، دوتاستراید، فیناستراید، ماینوکسیدیل، سیلیسیم آلی به پوست سر تزریق می گردد. تزریق این مواد منجر به پر پشتی و زیبایی مو گردیده و درمانی موثر به منظور درمان ریزش مو نیز به حساب می آید.

چه کسانی باید مزوتراپی انجام دهند؟

در صورتی که متوجه مواردی نظیر افزایش ریزش مو، سبوره شدن کف سر، شوره سر، خشکی کف سر، افزایش شکنندگی مو، کاهش حجم مو (در صورتی که مشکل هورمونی نباشد) باید به منظور مزوتراپی به پزشک مراجعه شود. به طور کلی مزوتراپی مو به افرادی که از عارضه های زیر رنج می برند، توصیه می گردد:

  • تلوژن افلوویوم (ریزش موی شوکی)
  • ریزش موی ناشی از استرس
  • مشکلات ساقه مو
  • آلوپسی آره آتا (ریزش موی سکه ای)
  • کاهش سرعت رشد

چگونه درمان مزوتراپی برای ریزش مو موثر است؟

پوست از سه لایه رو پوست، لایه میانی و زیر پوست تشکیل شده است که پیاز مو در لایه ی درم یا همان لایه میانی قرار دارد. در مزوتراپی با تزریق داروهایی به زیر پوست، اقدام به تغذیه و تحریک پیاز مو می گردد. در حال حاضر این روش موثرتر از استفاده از روش هایی مانند اعمال موضعی داروها به کف سر است. مالش موضعی این مواد به کف سر، به دلیل عدم نفوذ آنها به لایه میانی، منجر به اثر بخشی کمتری نسبت به مزوتراپی می گردد.

مراقبت های قبل از مزوتراپی مو

24 ساعت قبل از مزوتراپی از از مواد تقویت کننده، داروهای تقویت کننده مو، حالت دهنده ها نباید استفاده گردد و همچنین مصرف داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن باید قطع شود. استحمام قبل از مزوتراپی نیز الزامی است.

روز درمان مزوتراپی

در ابتدا مقداری داروی بی حسی در موضع مورد استفاده قرار می گیرد و سپس با استفاده از دستگاه مزوگان، تزریقات با کمک سوزن های ریزی انجام می گردد. سوزن به اندازه یک میلیمتر در پوست فرو می رود.

مراقبت بعد از مزوتراپی

پس از انجام مزوتراپی مواردی موجب اثر بخشی موثرتر آن می گردد. برای مثال داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش و عدم استفاده از فست فود وغذای کنسوری منجر به درمان موفق می گردد.

فواید مزوتراپی مو

همان طور که گفته شد، مزوتراپی یک درمان غیر تهاجمی ارزان قیمت، موثر، سریع و سرپایی است. در این درمان هیچ دردی احساس نمی شود و عوارض جانبی ندارد. این روش نیازی به بی هوشی نداشته و خون ریزی و ضعف بدنی در آن اتفاق نمی افتد.

در این روش با تزریق مواد مورد نیاز مو، فولیکل ها تقویت شده و در رشد مو افزایش چشم گیری مشاهده می گردد. همچنین با انجام مزوتراپی می توان شوره سر را درمان نمود. این روش با بهبود خونرسانی، غذا رسانی به بافت پوست و فولیکول ها، جلوگیری از تحلیل رفتن فولیکول ها، تنظیم چربی سر منجر به افزایش کیفیت مو می شود. همچنین می تواند برای بهبود نتایج کاشت مورد استفاده قرار گیرد.

عوارض جانبی مزوتراپی مو

همان طور که گفته شد، اساس روش مزوتراپی تزریق مواد به زیر پوست است. استفاده از تزریق ممکن است منجر به تورم، کبودی، التهاب گردد. البته شایان ذکر است که این موارد بسیار نادر می باشد. همچنین به دلیل عدم استفاده از بی هوشی، مزوتراپی روشی بی خطر می باشد.

آیا مزوتراپی مو درد دارد؟

مزوتراپی یک روش درمانی، زیبایی بدون درد است، ولیکن به دلیل تزریق به زیر پوست سوزش جزئی طبیعی و قابل تحمل خواهد بود.

در چه مواقعی مزوتراپی نباید انجام شود؟

  • دوران بارداری و شیردهی
  • حساسیت به ترکیبی از داروها
  • دوران قاعدگی
  • اختلالات سیستم غدد درون ریز
  • تومور های خوش خیم و بدخیم
  • عفونت ها

مزوتراپی به چه کسانی توصیه نمی گردد

این درمان در افراد مبتلا به دیابت و هموفیلی نباید مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ممکن است برخی دارو ها و ویتامین ها منجر به سقط جنین گردد. لذا از انجام آن در بارداری باید جدا خودداری شود. در صورت وجود التهابات پوستی یا اختلالات هورمونی، پس از درمان این امراض باید اقدام به مزوتراپی نمود.

چه برندهایی در مزوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد؟

برندهای درماهیل، آنابیس و رویتاکر برای مزوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد. برند رویتاکر فرانسوی بوده و از همه گرانتر و اثر بخشی مناسب تری دارد.

تعداد جلسات مزوتراپی مو 

تعداد جلسات مورد نیاز به منظور بهبود وضعیت، با توجه به تشخیص پزشک خواهد بود. حداکثر جلسه مورد نیاز به منظور درمان 15 جلسه است. این جلسات به فاصله 3 هفته یک بار انجام می گردد. در طول درمان توصیه می گردد که جلسات در زمان مقرر انجام گیرد و بیمار با مشاهده بهبود جلسات را قطع ننماید. در صورت عدم رعایت فاصله زمانی ممکن است نتایج دلخواه حاصل نشود.

مزوتراپی برای چه کسانی جواب نمی‌دهد؟

بیماران سفلیس، دیابت، هپاتیت، هموفیلی، ایدز ممکن است تاثیر خوبی از مزوتراپی دریافت نکنند. همچنین افراد تحت شیمی درمانی نیز بعد از اتمام درمان خود باید اقدام به مزوتراپی نمایند. علاوه بر این، اثربخشی این روش در مردان بالای 40 سال، زنان بالای 60 سال و افرادی که مشکل ژنیکی جنس مو دارند، کمتر خواهد بود.

هزینه مزوتراپی مو

هزینه مزوتراپی بسته به میزان حاد بودن مشکل، تعداد جلسات مورد نیاز، نوع مواد تزریقی، دستمزد پزشک یا اپراتور متفاوت می باشد. برای اطلاع دقیق باید با پزشک متخصص مشورت گردد.

سخن پایانی

مزوتراپی مو یکی از روش های موثر به منظور کاهش و کنترل ریزش مو در بسیاری از افراد است. این روش کاملا بی خطر بوده و با بهبود کیفیت موی سر، موجب افزایش زیبایی و اعتماد به نفس فرد می گردد. توجه داشته باشید که روش باید توسط پزشک انجام شود تا اثرات نتیجه بخشی برای درمان ریزش مو داشته باشد.

آخرین مقالات