هایفوتراپی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

هایفوتراپی یکی از روش های مدرن و پیشرفته در درمان های زیبایی است که برای جوانسازی پوست و لیفت صورت استفاده می شود. روش درمانی هایفو یک روش غیرتهاجمی محسوب می شود که آسیبی به پوست وارد نمی کند، به همین علت جایگزین مناسبی برای عمل های زیبایی به شمار می رود. ما قصد داریم در ادامه این مقاله شما را کاربرد، مدت ماندگاری، عوارض جانبی و هزینه هایفوتراپی آشنا کنیم، بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

هایفوتراپی چیست؟

هایفوتراپی (Hifutherapy) یک روش سرپایی، غیرجراحی و غیر تهاجمی است که برای جوانسازی پوست به کار می رود. در این روش از امواج دستگاه سونوگرافی به نام امواج اولتراساوند (فراصوت) به صورت متمرکز و با شدت بالا استفاده می شود. در واقع کلمه HIFU مخفف High-intensity focused ultrasound به معنای سونوگرافی متمرکز با شدت بالا است. در روش هایفو، امواج کنترل شده و متمرکز فراصوت به سطح های مختلف پوست نفوذ کرده و سبب افزایش کلاژن سازی می شود.

علاوه بر این، امواج فراصوت در هایفو به انقباض فاسیای عضلات صورت و کاهش چربی های پوست کمک می کند. این امواج گرمای متمرکزی را از سطح پوست تا عمق آن (1.5 تا 4.5 میلی متر) ایجاد می کنند، اما میزان گرما به حدی است که سبب سوختگی، آسیب به سطوح مختلف پوست و عروق خونی نمی شود. برخلاف سایر روش های جوانسازی پوست که تنها لایه های سطحی دچار تغییر می شوند، در روش درمانی هایفوتراپی، سه لایه مختلف پوست با عمق متفاوت از جمله سیستم عضلانی اپونوروتیک سطحی ()، لایه درم فوقانی و درم تحتانی تحت تاثیر قرارگرفته و سبب لیفت و جوانسازی آن می شود.

کاربردهای هایفو‌تراپی

این روش درمانی با هدف جوانسازی پوست و لیفت صورت در بین عموم مردم شناخته شده است، اما در چند سال گذشته از این روش برای لاغری و کاهش چربی بدن نیز استفاده می شود. همچنین، در حال حاضر این روش برای زیبایی و جوانسازی واژن نیز کاربرد دارد. در نتیجه مهمترین کاربردهای هایفوتراپی باتوجه به هدف انجام آن برای جوانسازی پوست، کاهش چربی بدن و جوانسازی واژن به کار می رود.

 

هایفو‌تراپی صورت برای جوانسازی پوست

همان طور که می دانید با افزایش سن میزان تولید کلاژن و الاستیسیته پوست کاهش یافته و سطح پوست دچار افتادگی، چین و چروک و لک های تیره می شود. در نتیجه روش های زیبایی مانند هایفوتراپی می تواند راهکار مناسبی برای رفع مشکلات شایع پوستی باشد. به طورکلی هایفو در قسمت های مختلف بدن از جمله پیشانی، صورت و گردن با هدف های زیر انجام می شود:

  • لیفت صورت و غبعب
  • از بین بردن افتادگی و شلی پوست
  • رفع ناهمواری های سطح پوست
  • بهبود حالت کشسانی و خاصیت ارتجاعی پوست
  • درمان افتادگی ابرو (لیفت ابرو)
  • از بین بردن خطوط ریز و چین چروک دور چشم، پیشانی و گردن
  • جوانسازی و رفع خطوط خط اخم و خط لبخند
  • رفع منافذ باز پوست

هایفوتراپی بدن برای لاغری

همان طور که اشاره شد، هایفوتراپی با ایجاد گرمای متمرکز علاوه بر تحریک برای افزایش کلاژن، سلول های چربی را نیز هدف می گیرد. آسیب دیدن بافت های چربی سبب نکروز یا مرگ سلولی در بخش های تحت درمان شده و این چربی از طریق مجاری لنفاوی یا کبد از بدن خارج می شوند. در نتیجه به مرور زمان لایه های چربی کاهش یافته و فرد لاغر به نظر می رسد. به طورکلی هایفوتراپی بدن در نواحی شکم، پهلو، ران و بازو با هدف کاهش لایه های چربی و کانتورینگ بدن (بهبود انحنا و زوایای بدن) به کار گرفته می شود.

یکی از روش های دیگر جوانسازی پوست، میکرونیدلینگ است که در حال حاضر جزو روش های محبوب میان مراجعه کنندگان به مراکز زیبایی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از میکرونیدلینگ به صفحه مربوط به آن مراجعه نمایید.

هایفوتراپی واژینال

ویژگی اصلی هایفو لیفت، سفت کردن پوست و کاهش افتادگی است، به همین علت به تازگی از این روش برای جوانسازی و تنگ کردن واژن نیز استفاده می شود. در روش هایفوتراپی واژینال امواج فراصوت با تحریک کلاژن به درمان افتادگی و شلی واژن کمک می کند. اگرچه این روش نتایج جراحی تنگ کردن واژن را نخواهد داشت، اما روش مناسبی برای افرادی است که از شلی واژن خود رنج برده اما تمایل به عمل جراحی ندارند. این روش هدف جوانسازی واژن، رفع خشکی واژن و افزایش سطح کلاژن در ناحیه تناسلی زنان به صورت کاملا سرپایی، بدون عارضه جانبی انجام می شود.

 

هایفوتراپی برای چه کسانی مناسب است؟

این روش برای افرادی که استحکام و سفتی پوست خود را به هر دلیلی از دست داده اند مناسب است. برای مثال افرادی که به دلیل افزایش یا قرارگرفتن در معرض نورخورشید نشانه های پیری پوست مانند افتادگی ابرو، افتادگی پلک، وجود خطوط در پیشانی، خطوط ریز دور چشم و منافذ باز پوست شده اند مناسب خواهد بود. البته لازم به ذکر است نتایج بدست آمده از هایفو کمتر از جراحی های زیبایی است، اما برای افرادی که تمایل به انجام جراحی و روش های تهاجمی ندارند، روش درمانی بسیار مناسبی خواهد بود.

چه کسانی نباید هایفوتراپی انجام دهند؟

اگرچه هایفوتراپی یک روش بدون عارضه و کم خطر است، اما ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. افرادی که روش هایفو به آن ها توصیه نمی شود، عبارتند از:

  • زنانی که باردار یا شیرده هستند.
  • اشخاصی که در ناحیه تحت درمان دارای عفونت، جوش فعال، زخم یا زگیل هستند.
  • افرادی که کمتر از 6 ماه اقدام به ترزیق ژل و کمتر از یک ماه تزریق بوتاکس کرده اند.
  • افرادی که به بیماری صرع مبتلا هستند.
  • افرادی که پروتز فلزی یا استنت قلبى دارند.
  • انجام این روش بر روی جای بخیه و جراحی امکان پذیر نخواهد بود.

میزان ماندگاری هایفوتراپی

یکی از سوالات متداول این است که میزان ماندگاری هایفوتراپی چه مدت است؟ ماندگاری و تاثیرگذار بودن هایفو به عوامل متعددی مانند سن، میزان آسیب و افتادگی پوست، تغذیه و مراقبت از پوست بستگی دارد و می تواند سبب افزایش یا کاهش ماندگاری آن شود. به طورکلی میزان اثربخشی این روش بین شش ماه تا سه سال قابل مشاهده است.

عوارض جانبی هایفوتراپی

هایفوتراپی یکی از ایمن ترین و کم خطرترین روش ها در حوزه زیبایی و پزشکی محسوب می شود. امواج به کار گرفته شده در این روش همان امواج سونوگرافی است که اثرات مخربی در بدن ایجاد نکرده و تنها لایه های پوستی را تحت تاثیر قرار می دهد. در هایفو از اشعه نوری استفاده نمی شود، بنابراین این دستگه برای بدن خطرناک نخواهد بود. به طورکلی این روش بدون عوارض جانبی جدی است و تنها در هنگام درمان به واسطه پالس های الکتریکی ناراحتی و درد جزئی ایجاد می شود. اغلب پزشکان در افرادی که آستانه درد پایینی دارند از بی حس کننده های موضعی و قرص های مسکن قبل از انجام درمان استفاده می کنند. توجه داشته باشید که پس هایفوتراپی ممکن است التهاب یا قرمزی خفیفی ایجاد شود که پس از گذشت چند ساعت برطرف خواهد شد.

هزینه هایفوتراپی

هزینه این روش درمانی باتوجه به ناحیه درمان، شدت مشکلات فرد، محل انجام درمان و دستمزد پزشک متفاوت است. برای مثال هزینه هایفوتراپی یک یا دو نقطه از صورت کمتر از هزینه کل صورت است. همچنین، انجام این روش توسط پزشک متخصص بیشتر از دستیاران خواهد بود، اما توجه داشته باشید که برای کاهش هزینه ها انجام این هایفوتراپی در مکان های غیر بهداشتی توسط افراد غیر متخصص اجتناب کنید. اگرچه دستگاه هایفوتراپی عوارض جانبی نخواهد داشت، اما انجام غیر اصولی آن اثربخشی قابل ملاحظه ای را ایجاد نمی کند.

کلام آخر

هایفوتراپی یکی از روش های غیرتهاجمی و ایمن است که با هدف جوانسازی و لیفت پوست انجام می شود. بیشترین کاربرد این روش برای درمان افتادگی صورت و غبغب، رفع چین و چروک، زیبایی و رفع نشانه های پیری پوست است. علاوه بر این، از هایفو برای جوانسازی و تنگ کردن واژن، کاهش چربی و لاغری موضعی استفاده می شود. هایفوتراپی بدون نیاز به بیهوشی عمومی و کاملا سرپایی در مدت زمان کوتاهی انجام می شود، بنابراین جایگزین مناسبی برای عمل های زیبایی است.

آخرین مقالات