راهنمای کامل لیزر موهای زائد

آنچه در این مقاله می خوانید:

از بین بردن موهای زائد از گذشته دور اهمیت بسیار زیادی از لحاظ زیبایی و نظافت داشته است. افراد راه های زیادی را برای از بین بردن موهای زائد خود به کار می برند. یکی از این روش ها، لیزر موهای زائد می باشد. با انجام لیزر موهای زائد می توانیم تقریبا رویش 90 درصد موها را به صورت دائمی متوقف نماییم.  بنابراین این روش به عنوان موثر ترین روش از بین بردن موهای زائد شناخته می شود. با ما همراه باشید تا بیشتر در خصوص لیزر موهای زائد، مزایا و معایب آن بدانید.

لیزرموهای زائد بدن

 

لیزر موهای زائد چیست؟

با انجام لیزر موهای بدن، فولیکول های مو به دلیل جذب این پرتوها، نابود و ضعیف می شود. آسیب فولیکول، منجربه توقف رشد موهای زائد بدن می گردد. لیزر موهای زائد منجر می شود که از شر روش های دشوار و زمانبر مانند تراشیدن مو، موم اندازی و کندن مو به طور کامل خلاص شوید و زمان خود را برای کارهای بهتری صرف نمایید.

این روش مناسب تمام افراد باهر جنسیت، نژاد و رنگ پوست و مویی می باشد و قابل استفاده در تمام قسمت های بدن است. برای مثال امکان استفاده از لیزر موهای زائد در نقاط وسیع مانند کمر، شکم، پا و نقاط کوچکتر مانند زیر بغل مقدور می باشد.

آیا لیزر موهای زائد بی خطر می باشد؟

در هنگام استفاده از دستگاه های لیزر موی زائد باید توجه شود که دستگاه انتخابی تاییده FDA داشته باشد. این تاییده به شخص این اطمینان را می دهد که دستگاه لیزر فاقد هر گونه ضرری به پوست و بدن می باشد. بنابراین در صورت مراجعه به برخی مراکز که ادعا دارند با قیمت پایین موهای زائد بدن را رفع می نمایند، باید در خصوص مجوز های دستگاه سوال شود.

در ضمن باید توجه شود که لیزر موهای زائد که با دستگاه مناسب انجام شود آسیبی به غدد عرق یا غدد لنفاوی  وارد نمی نماید. دلیل علمی این قضیه به دلیل عمق غدد عرق یا غدد لنفاوی در پوست می باشد. فولیکول مو در عمق چند میلی متری پوست قرار دارد و قدرت نفوذ لیزر تا عمق این موهای زائد می باشد.  بنابراین لیزر موهای زائد در صورتی که با استفاده از دستگاه مناسب و توسط اپراتور متخصص انجام شود، فاقد هر گونه خطری می باشد.

مکانیزم اثر لیزر موهای زائد

در لیزر موهای زائد بدن از اشعه فروسرخ با طول موج بالا استفاده می گردد. این اشعه با استفاده از ملانین و رنگ دانه های فولیکول مو جذب شده و منجر به نابودی و آسیب فولیکول می گردد.

دلیل رشد موهای زائد چیست؟

دلایل زیادی منجر به افزایش موهای زائد مردان و زنان می گردد. در مردان می تواند نشانگر آمادگی بیلوژیکی بدن برای تولید مثل باشد همچنین وجود فرومون ها منجر به رویش موهای زائد می شود. وجود موها در مردان موجب به جذب زنان به بدن مردان می گردد. همچنین موهای زائد از ناحیه تناسلی در مقابل اصطکاک در زمان فعالیت و رابطه جنسی محافظت می کند و دمای بدن را حفظ می نماید.

انواع دستگاه ها لیزر موهای بدن

راج ترین و مناسب تریت دستگاه لیزر دستگاه الکساندرایت ودیود می باشد. الکساندرایت موثر ترین دستگاه لیزر دائمی موهای زائد بدن می باشد. این دستگاه مناسب پوست های روشن و آسیایی ایرانیان می باشد. و موهای کلف و نازک را به خوبی درمان می نماید. این دستگاه دارای استاندارد طلایی می باشد. لیزرهای دیودی برای درمان انواع مختلف پوست‌ها و موهای تیره‌ی ضخیم مناسب می باشد. در ابتدا درمان که موها ضخیم می باشد استفاده از لیزر دایود توصیه می گردد.

در چه مناطقی لیزر انجام می شود؟

لیزر موی زائد بدن در نواحی صورت، گردن، سینه، بازوها، زیر بغل،  پشت پاها و روی شکم می تواند انجام شود. شایان ذکر است که لیزر بر روی موهای ضخیم تر نتیجه و اثر بخشی موثر تری دارد.

آیا لیزر موی زائد منجر به افزایش رشد موهای زائد می گردد؟

 مکانیزم اثر لیزر موهای زائد، تخریب فولیکول می باشد. تخریب فولیکول قطعا منجر به کمی موهای اضافی می گردد. لذا این روش منجر به رشد موهای جدید یا ضخیم شدن موها نمی گردد.

مزایای لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد را می توانیم در تمام بدن استفاده نماییم. این نواحی شامل صورت، پا، چانه، کمر، بازو و… می باشد. این روش فقط منجر به از بین رفتن موهای اضافی می شود و بر روی پوست، غدد عرق یا غدد لنفاوی هیچ تاثیری ندارد. در هنگام مراجعه به مراکز درمانی، با کمتراز 20 دقیقه می توان تمام بدن را لیزر نماییم. شایان ذکر است که پس از 3 تا 7 جلسه، 90 درصد موها به صورت دائمی رفع می گردد.

 اقدامات قبل از لیزر موهای زائد بدن

یه سری از اقدامات هستند که انجام آنها، منجر به افزایش تاثیر لیزر و اثر گذاری موثر آن می گردد.  ضروری است که قبل از مراجعه به مراکز درمانی لیزر موهای زائد، به مدت ۶ هفته، از اپیلاسیون و الکترولیز خودداری شده و به منظور از بین بردن موهای زائد صرفا از روش شیو استفاده گردد. در روش اپیلاسیون به دلیل از بین رفتن موقت ریشه مو، فولیکول مو نمی تواند به صورت موثر درمان گردد. همچنین نباید تا قبل از 6 هفته موضع لیزر را در معرض افتاب قرار دهیم.

آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

لیزر موهای زائد بسته به نوع دستگاه آن می تواند فاقد درد و یا دارای درد و سوزش جزئی می باشد. درد ناشی از لیزر بسیار کم و قابل تحمل می باشد.

اقدامات قبل از لیزر به منظور کاهش درد

قبل از انجام درمان لیزر موی زائد، هر گونه اختلال هرمونی باید درمان گردد. در روز لیزر باید الزاما موهای زائد کاملا شیو شده باشد. می توانید 20 دقیقه قبل از درمان، به منظور کاهش احساس درد از ژل لیدوکایین و یا کالامین استفاده کنید. شایان ذکر است که حتما قبل از استفاده از این مواد تست حساسیت را در گوشه ایی از بدن انجام دهید. در روز لیزر به منظور کاهش التهاب پوست از استفاده از اسکراپ، سفید آب و کیسه خودداری شود.

همچنین در بانوان، در زمان قبل و بعد از قائدگی آستانه درد پایین می باشد. تا حد امکان برای احساس سوزش کمتر از انجام لیزر در این بازه زمانی خودداری کنید. شایان ذکر است که خستگی، گرسنگی، ضعف بدنی ممکن است منجر به کم شدن آستانه درد گردد.

لیزر موهای زائد بدن و عوارض آن

 

آیا استفاده از بی حسی منجر به کم شدن تاثیر لیزر می شود؟

برخی از مراکز ادعا دارند که در صورت استفاده از این مواد ممکن است، تاثیرگذاری لیزر موهای زائد کم شود لیکن این قضیه هنوزبه اثبات نرسیده است. در صورتی که نگران اثر گذاری لیزر می باشید، می توانید در هنگام درمان از ژل سرد یا دستگاه خنک‌کننده استفاده نمایید. شایان ذکر است که استفاده از کپرس سرد به نفوذ نور لیزر به داخل پوست کمک می‌کند.

در هنگام لیزر چه اقداماتی انجام می شود؟

در هنگام لیزرموهای زائد، اپراتور در ابتدا باید به منظور تست از یک شات در ناحیه تحت لیزر استفاده نماید. درصورت عدم بروز واکنش نامطلوب درمان ادامه یابد. سعی کنید تا جایی که می توانید از تکان خوردن خودداری کنید که لیزر دقیقا در موضع موثر واقع شود. همچنین استفاده از عینک مخصوص و ژل هنگام لیزر الزامی می باشد.

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان

تعداد جلسات لیزر بسته به تراکم و حجم مو می باشد. تا زمان از بین رفتن کامل موها باید درمان ادامه داشته باشد. همچنین پس از اتمام درمان به منظور ماندگاری باید در بازه های زمانی خاص لیزر بدن شارژ گردد.

اقدامات پس از لیزر

پس از انجام لیزر التهاب جزئی بسیار طبیعی می باشد. سعی کنید تا چند ساعت بعد از لیزر از استحمام خوددرای کنید و با استفاده از دستمال کاغذی به آهستگی موضع را تمیز نمایید. همچنین بعد از انجام لیزر از کرم های ضد التهابی هم می توانید استفاده نمایید. استفاده از کمپرس یخ می تواند التهاب را کاهش دهد. تا زمانی که موهای زائد به طور کامل درمان گردد باید لیزر موهای زائد ادامه داشته باشد.

هزینه لیزر چقدر است؟

هزینه لیزر مو زائد بسته به نوع دستگاه، محله و دستمزد اپراتور یا پزشک، ناحیه تحت درمان، زمان و تعداد جلسات متفاوت می باشد. برای اطلاع دقیق باید به مراکز درمان مراجعه شود.

عوارض لیزر موی زائد بدن

یکی از عوارض لیزر، لکه های پوستی تیره رنگ، بروز تاول و حالتی شبیه آفتاب سوختگی می باشد. باید بدانید که این عارضه ها بسیار نادر بوده و به سرعت رفع می گردد. بنابراین برای جلوگیری از تغییرات موقتی رنگ پوست از ضد آفتاب باید استفاده گردد.

کلام آخر

استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد یکی از روش های بسیار موثر، کارآمد  و دائمی از بین بردن موهای اضافی بدن، است. در صورتی که شخص دوره درمان را کامل نماید، می تواند برای همیشه از شر موهای زائد خود رهایی یابد. لیزر مو یکی از روش های بدون تهاجم، مطمئن و ایمن است، بنابراین اگر به دنبال زیبایی و سلامت پوست خود هستید، این روش را توصیه می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از هزینه لیزر برای نقاط مختلف بدن و دریافت پکیج لیزر، با کارشناسان مطب دکتر عاطفه پیشگاهی در ارتباط باشید.

آخرین مقالات