بهترین روش درمان خشکی پوست

آنچه در این مقاله می خوانید:

پوست یکی از قسمت های حساس بدن انسان است که به عنوان یک پوشش اندام های داخلی را نیز حفظ می کند. پوست نیز مانند سایر اعضا و اندام های بدن انسان در معرض مشکلات زیادی قرار می گیرد که یکی از این مشکلات خشکی پوست است. خشکی های پوست به دلایل مختلف مانند کمبود آب، سرما بیش از حد یا استفاده بی رویه از مواد شوینده شیمیایی ایجاد می شود. اما بهترین روش درمان خشکی پوست چیست؟ برای جلوگیری از خشکی پوست چه باید کرد؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و با علل، علائم و راه های موثر برای درمان خشکی پوست آشنا شوید.

 

خشکی پوست چیست؟

به کاهش آب در لایه های پوست به خصوص لایه سطحی پوست، خشکی پوست گفته می شود که این مشکل همه افراد دیده می شود، اما افراد مسن بیشتر مستعد خشکی پوست هستند. پوست معمولی بافت نرم و لطیف خود را از مقدار آب موجود در آن به دست می آورد. برای کمک به جلوگیری از هیدراتاسیون (کم آبی پوست)، لایه بیرونی پوست حاوی ماده چربی به نام سبوم است که از غدد سباسه تولید می شوند. سبوم ها تبخیر آب در پوست بدن را کند کرده و رطوبت را در لایه های عمیق تر پوست حفظ می کند. اگر لایه چربی و رطوبت پوست به هر دلیلی رخ دهد، خشکی پوست به وجود می آید.

خشکی پوست چه علائم و نشانه هایی دارد؟

بدون شک زبری و خارش پوست از بارزترین علائم خشکی پوست است. همچنین پوسته پوسته شدن و حتی ترک بر روی لب یا کف پا می تواند از نشانه های کاهش رطوبت و خشکی باشد. اغلب افرادی که با این مشکل روبه رو هستند ممکن است علائم دیگری مانند التهاب، قرمزی، جدا شدن لایه های پوست، پوست شل و چروکیده و همچنین احساس سوزش در پوست خود کنند. اگرچه درمان خشکی پوست با مرطوب کننده های ساده امکان پذیر است، اما در موارد خشکی شدید با علائم التهاب، خارش و قرمزی مراجعه به پزشک ضرورت پیدا می کند.

علت خشکی پوست چیست؟

مهمترین علت خشکی پوست به دلیل کمبود چربی در لایه سطحی پوستی است که اغلب به دلیل شرایط محیطی رخ می دهد که مهمترین آن ها عبارتند از:

  • قرار گرفتن در آب و هوای سرد
  • کاهش رطوبت هوا (به ویژه در فصل زمستان) یا زندگی مناطق کم رطوبت و خشک
  • شستشوی مکرر با صابون
  • استفاده بیش از حد از ضدعفونی کننده ها و مواد پاک کننده حاوی الکل
  • درماتیت (التهاب پوستی)
  • سوء تغذیه
  • ننوشیدن آب کافی
  • استحمام بیش از حد یا دوش گرفتن مکرر با آب داغ
  • خشک کردن بیش از حد پوست با فشار زیاد
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید
  • قرار گرفتن در معرض کلر در استخرهای شنا
  • داشتن برخی بیماری های خاص مانند آسم یا آلرژی، اختلالات تیروئید، بیماری کلیوی، دیابت و پسوریازیس

عوارض خشکی پوست چیست؟

اگرچه این مشکل اغلب بی ضرر است، اما عدم درمان خشکی پوست در طولانی می تواند سبب ایجاد درماتیت آتوپیک یا اگزما شود. همچنین ممکن است پوست دچار تغییرات دائمی در رنگ یا ظاهر خود شده و خارش دائمی در پوست ایجاد شود. علاوه بر این، پوست های خشک مستعد عفونت های باکتریایی یا قارچی هستند، زیرا باکتری ها می توانند به راحتی از ترک های پوستی وارد شده و تکثیر یابند.

بهترین روش درمان خشکی پوست

کلید درمان پوست خشک، هیدراته (مرطوب) نگه داشتن پوست است. کاهش تعداد دوش گرفتن و استفاده از آب ولرم به جای آب داغ به حفظ لیپیدهای محافظ روی پوست کمک می کند. پمادها و مرطوب کننده حاوی وازلین، روغن معدنی یا گلیسیرین نیز می توانند کمک کنند. همچنین استفاده از مرطوب کننده های پوستی که حاوی مواد خاصی مانند اسید لاکتیک یا اسید سالیسیلیک، بسیار موثر است. صابون ها، شوینده های تحریک کننده و عطرها در برخی از محصولات مرطوب کننده پوست، باعث تحریک پوست می شود، ممکن است خشکی آن را افزایش دهد. همچنین مراقبت های روزانه از پوست می تواند از کاهش رطوبت پوست کاسته و سبب لطافت و نرمی آن شود.

درمان خشکی پوست با فشیال

فشیال نیز یکی از بهترین روش های درمان خشکی پوست است. فشیال یا فشیال (Facial)یکی از روش های مراقبت پوستی است که با لایه برداری و پاکسازی پوست به آبرسانی و جوانسازی پوست کمک کرده و از خشکی آن جلوگیری می کند. فشیال با اهداف مختلف مانند درمان خشکی پوست، رفع علائم پیری، لایه برداری و شادابی پوست به کار گرفته می شود. برای مثال افرادی که از خشکی پوست رنج می برند می توانند هیدرافشیال را به هیدراته کردن پوست استفاده کنند.

چگونه می توان از خشکی پوست جلوگیری کرد؟

  • به جای آب داغ با آب ولرم دوش بگیرید. زیرا آب داغ لایه چربی پوست را از بین می برد.
  • کاهش زمان استحمام؛ حمام کردن از 5 تا 10 دقیقه رطوبت پوست را افزایش می دهد، اما اگر مدت زمان آن بیشتر باشد، دوش گرفتن سبب کاهش رطوبت پوست شما می شود.
  • بلافاصله پس از استحمام از یک مرطوب کننده برای پوست خود استفاده کنید.
  • در فصل زمستان پوست خود را بپوشانید تا از خشک شدن آن ها جلوگیری شود.
  • برای افزایش رطوبت هوا از دستگاه بخور استفاده کنید.
  • روزانه به مقدار مورد نیاز بدن خود آب مصرف کنید.
  • برای اصلاح و از بین بردن موهای زائد از استفاده بیش از حد تیغ اجتناب کنید. همچنین پس از اصلاح یا تیغ زدن موهای بدن خود از یک کرم یا لوسیون یا مرطوب کننده استفاده کنید.

کلام آخر

خشکی پوست یکی از معضلات امروزی است که می تواند آزاردهنده باشد. از مهمترین دلایل خشکی پوست کاهش سبوم یا ماده چربی است که برای محافظت از پوست بر روی سطح خارجی پوست قرار دارد. این مشکل اغلب به دلیل عوامل محیطی مانند سردی و خشکی آب و هوا، استفاده از مواد شوینده شیمیایی یا برخی بیماری ها ایجاد می شود. معمولا استفاده از مرطوب کننده ها می تواند مشکل خشکی پوست برطرف کند. علاوه بر این، لایه برداری و هیدراته کردن پوست به کمک فشیال می تواند یکی از بهترین روش های درمان خشکی پوست باشد. توجه داشته باشید در مواردی که خشکی همراه با علائمی مانند التهاب، قرمزی یا خارش شدید وجود دارد، مراجعه به پزشک ضرورت دارد.

آخرین مقالات