سابسیژن پوست چیست و چه کاربردی دارد؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

بدون شک داشتن صورتی شفاف، شاداب و پوستی صاف یکی از ایده آل های هر مرد و زن امروزی محسوب می شود، چرا که چهره بازتابی از زیبایی افراد است. علاوه بر علائم پیری پوست که بر اثر افزایش سن ایجاد می شود، مشکلات دیگری مانند جای انواع زخم، اسکار، جای جوش و آکنه می تواند بر روی چهره تاثیر منفی داشته باشد. خوشبختانه در چند دهه گذشته شاهد روش های مختلف در حوزه زیبایی هستیم که یکی از این روش ها، سابسیژن است. اگر از جای زخم ها و جوش های خود خسته شده اید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید و با سابسیژن پوست و کاربردهای آن آشنا شوید.

 

سابسیژن چیست؟

سابسیژن (Subcision) یکی از روش های درمانی برای رفع اسکار و زخم های قدیمی است. این روش به آزادسازی اسکارهایی که به بافت‌ های عمیقتر چسبیده اند، کمک می کند. هنگامی که یک اسکار تشکیل می شود، کلاژن جدید تولید می گردد. کلاژن بافت اسکار به اندازه کلاژن معمولی انعطاف پذیر نیست. این امر باعث می شود جای زخم فرورفته تر به نظر برسد و باعث ایجاد شکاف ها و فرورفتگی روی پوست صورت شود. در درمان سابسیژن این اتصالات شکسته شده و جای زخم بهبود می یابد. در این روش که یک جراحی سرپایی محسوب می شود، با قرار دادن یک سوزن کوچک در زیر پوست، زخم و آکنه از بافت زیرین آزاد می گردد. در نهایت پس از جداسازی بافت ها، اسکارها و جای زخم ها درمان شده و از بین می روند.

سابسیژن پوست چه کاربردی دارد؟

اگرچه سابسیژن اغلب برای درمان اسکار آکنه و جای جوش استفاده می شود، اما ممکن است به کاهش زخم ها و اسکارهای ناشی از شرایط دیگر نیز کمک کند. مهمترین کاربردهای این روش عبارتند از:

  • جای انواع زخم
  • انواع فرورفتگی های پوست
  • جای آکنه
  • زخم آبله مرغان
  • زخم های ناشی از تصادف یا عمل جراحی

آیا سابسیژن در درمان جای جوش موثر است؟

در حالی که تحقیقات زیادی در مورد اثربخشی سابسیژن وجود ندارد، یک بررسی در سال 2010 نشان می‌دهد که این روش می‌تواند به طور دائمی اسکار یا زخم ناشی از آکنه و انواع جوش را بهبود بخشد. یک مطالعه کوچک در سال 2005، استفاده از سابسیژن را برای درمان اسکارهای آکنه در میان 40 شرکت کننده بررسی کرد.

محققان گزارش دادند که اگرچه جای زخم ها به طور کامل بهبود نیافته اند، اما 90 درصد از بیماران بهبودی در ظاهر زخم های خود را گزارش کردند. سپس، یک مطالعه دیگر در سال 2016، برای میزان اثربخشی سه درمان مختلف سابسیژن، درما رولر و لیزر فرکشنال CO2 جهت درمان اسکار آکنه در بین 45 شرکت کننده انجام شد. از بین سه درمانی که مورد آزمایش قرار گرفتند، پزشکان سابسیژن را موفق ترین و موثرترین درمان اعلام کردند. پژوهشگران این مطالعه به این نتیجه رسیدند که سابسیژن یک گزینه موثر و مقرون به صرفه برای کاهش ظاهر اسکار آکنه است.

نحوه انجام سابسیژن چگونه است؟

طی انجام این روش، پزشک متخصص پوست، سوزنی را به طور مستقیم زیر اسکار وارد پوست می کند. این سوزن برای شل کردن و جدا کردن الیافی که جای زخم را به بافت زیر آن متصل می کند، استفاده می شود. این فرآیند نه تنها به برداشتن فرو رفتگی های روی صورت کمک می کند، بلکه باعث آزاد شدن کلاژن در محل قرار دادن سوزن می شود. برداشتن جای زخم و آزادسازی کلاژن می تواند به کاهش ظاهر اسکار کمک کند. این روش معمولاً سه تا شش بار با فاصله حداقل 4 هفته بین هر درمان تکرار و انجام می شود.

 

سابسیژن برای چه افرادی مناسب نیست؟

این روش زیبایی و درمانی برای اغلب افرادی که دارای زخم ها و فرورفتگی های ناشی از آکنه و جوش هستند، مناسب است. با این حال سابسیژن برای افراد زیر توصیه نمی شود.

  • افرادی که رتینوئیدهای خوراکی مصرف می کنند.
  • اشخاصی که از اختلالات لخته شدن خون رنج می برند.
  • افرادی که عفونت های باکتریایی یا ویروسی و آکنه فعال دارند.
  • سابسیژن برای همه انواع اسکار آکنه مانند اسکارهای هیپرتروفیک و کلوئید موثر نخواهد بود.
  • افرادی که مستعد تبخال هستند باید با مشورت پزشک و پس از درمان تبخال برای این روش اقدام کنند.

عوارض جانبی سابسیژن

پس از اتمام عمل، نه تنها درد، بلکه تورم و کبودی در محل تزریق کاملا طبیعی است. عوارض جانبی کمتر شایع سابسیژن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عفونت در داخل یا اطراف محل تزریق
  • تغییر رنگ پوست
  • آسیب به اعصاب یا عروق خونی اطراف اسکار

دوران نقاهت و بهبودی

درد، تورم و کبودی معمولا 1 تا 2 هفته طول می کشد تا بهبود یابد. متخصص پوست ممکن است یک آنتی بیوتیک یا ضد التهاب برای کمک به روند بهبودی تجویز کند. تعداد جلسات درمانی که شخص به آن نیاز دارد به شدت اسکار و همچنین توانایی بدن برای تشکیل بافت اسکار بستگی دارد. در برخی افراد ممکن است چند ماه طول بکشد تا ظاهر جای زخم کمتر دیده شود.

چه روش هایی دیگری به درمان اسکار آکنه کمک می کند؟

سابسیژن پوست اغلب در کنار سایر درمان های پزشکی برای کاهش ظاهر اسکار توصیه می شود. این درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • رتینوئیدهای موضعی: کرم‌ های تجویزی که حاوی ویتامین A هستند، می‌توانند به صاف کردن ظاهر زخم‌ها کمک کنند.
  • میکرونیدلینگ: در روش میکرونیدلینگ از سوزن های ریز برای تحریک تولید کلاژن استفاده می کند.
  • میکرودرم ابریژن: در این روش با استفاده از تکنیک‌های مختلف، لایه سطحی پوست شما برداشته می‌شود. میکرودرم ابریژن معمولا بر روی اسکارهای کم عمق بیشترین تاثیر را دارد.
  • لیزر: این درمان شامل استفاده از لیزر برای برداشتن بالاترین لایه پوست و التیام جای زخم است.
  • لایه برداری: فشیال صورت همراه با لایه برداری می تواند به از بین بردن لایه های فوقانی پوست، جای زخم را بهبود می بخشد.

کلام آخر

سابسیژن پوست یک روش سرپایی ایمن و موثر است که برای کاهش ظاهر اسکار آکنه استفاده می شود. در این روش، از یک سوزن کوچک برای برداشتن و جدا کردن اسکار از بافت زیرین و تحریک تولید کلاژن استفاده می شود. این روش درمانی برای همه انواع اسکار مناسب نیست، اما ممکن است برای ترمیم اسکارهای فرورفته اثربخش بوده و می تواند در کنار سایر درمان ها برای اسکار آکنه مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه این روش ایمن است، اما در صورت عدم تبحر پزشک یا آلودگی تجهیزات مصرفی، (به ویژه سوزن) ممکن است عوارض جانبی مانند عفونت ایجاد شود. بنابراین، توصیه می شود که این روش زیبایی را زیر نظر پزشک باتجربه و در مکان های کاملا بهداشتی انجام دهید.

آخرین مقالات