کدام بیماری‌ها با سلول درمانی درمان می‌شود؟

آنچه در این مقاله می خوانید:

در میان انبوه روش‌های درمانی برای بیماری‌های مختلف، سلول درمانی جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. این روش درمان تاکنون بهترین بازخورد را داشته و بیشترین پاسخ مثبت را در روند درمان داشته است. در سلول درمانی، سلول‌های بنیادی که توانایی خودنوسازی را دارند، به بیمار پیوند ‌زده می‌شوند. به طور کلی در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن نقش بسزایی دارند. بیماری‌های سیستم کلیوی و مجاری ادراری، بیماری‌های گوارشی، بیماری‌های سیستم اسکلتی، بیماری‌های مغز و اعصاب، بیماری‌های پوستی، بیماری سرطان، بیماری‌های قلبی و بیماری‌های چشمی از نمونه بیمار‌هایی هستند که سلول درمانی در درمان آن‌ها مؤثر عمل می‌کند.

سلول درمانی چیست؟

سلول‌های بنیادی و سلول‌های زنده که در بافت‌های چربی به وفور یافت می‌شوند در روش درمان سلول درمانی یا Cell Therapy استفاده می‌شود که کمک شایانی در بهبود انواع سرطان‌ها و بیماری‌های سخت داشته است. سلول‌های زنده یا سلول‌های بنیادی در سلول درمانی به بیمار تزریق می‌شوند و به عنوان جایگزینی برای سلول‌های آسیب دیده وارد عمل می‌گردند. وارد شدن آن‌ها به بدن بیماری کاهش پیدا می‌کند. این روش امروزه در کلینیک‌های زیادی اجرا می‌شود و با توجه به نتیجه بخش بودن آن‌ها هر روزه افراد زیادی به آن روی می‌آورند. کلینیک دکتر عاطفه پیشگاهی از مراکز معتبری است که با برخورداری از متخصصین خبره و توانمند در این حوزه فعالیت دارد سلول‌ها در دو دسته سلول‌های پرتوان و چندتوان قرار دارند که هر یک از آن‌ها توانایی تبدیل شدن به نوع خاصی از سلول‌ها در بدن را دارند. به طور کلی این سلول‌ها به بافت‌های آسیب دیده نفوذ می‌کنند و با جایگزین شدن با سلول‌های مرده عمل ترمیم و رفع نقص را سرعت می‌بخشند.

سلول درمانی

آیا استفاده از سلول درمانی بهترین روش است؟

در بدن هر فرد سلول‌های بنیادی به صورت طبیعی و در ناحیه اندام، نوع خاصی از آن‌ها وجود دارد. فعالیت آن‌ها در بدن به صورت طبیعی بوده و ترمیم بافت‌های آسیب دیده و سلول‌های مرده از وظایف این سلول هل محسوب می‌شود. امروزه سل تراپی یا سلول درمانی، در درمان بیماری‌های زیادی نقش دارند و امکان درمان بیماری‌های زیادی از این طریق وجود دارد. برای استفاده از این روش می‌بایست از سلول‌های بنیادی نمونه برداری شود تا بتوان آن‌ها را در محیط آزمایشگاهی کشت داده و با استفاده از تغییرات ژنتیکی، به سلول مورد نظر برای درمان بیماری تبدیل نمود. امروزه سلول درمانی در امور زیبایی نقش بسزایی داشته است. از این روش درمان، برای بیماری و اسکار‌های ناشی از جوش، چین و چروک‌ها و تزریق چربی بهره‌برداری می‌شود. کلینیک دکتر عاطفه پیشگاهی در این خصوص همواره بسیار خوب عمل کرده و افراد زیادی در این کلینیک اقدام به درمان نموده‌اند.

مزایای سلول درمانی

از مزایای این سلول‌ها تأخیر در پیری است هم‌چنین مواردی مانند:

  • مؤثر در احیا و کلونینگ درمانی
  • کمک در درمان بیماری‌هایی همچون سرطان، اسکیزوفرنی، بیماری آلزایمر، پارکینسون، صدمات نخاعی و دیابت
  • با استفاده از سلول‌های بنیادی و پیوند زدن در سلول و بافت‌های رشد سلول‌های اندام‌ها و ارگان‌های حیاتی بدن در بدن بیمار ممکن خواهد شد
  • جلوگیری از پیری و مرگ
  • انجام تحقیقات در خصوص جلوگیری از پیری و افزایش عمر
  • تأخیر در فرسایش سلولی
  • افزایش ایمنی بدن
  • پیشگیری از تولد‌های غیرطبیعی و کاهش نقص عضو نوزادان
  • کاهش در بیماری‌های مادرزادی در تولد جنین
  • مقابله بهتر با ریزش مو ها و پاکسازی بهتر پوست

چرا سلول درمانی؟

وجود ویژگی‌های مهم قدرت تکثیر و خود نوزایی در سلول‌های بنیادی باعث شده تا نسبت به سایر سلول‌ها اهمیت بیشتری پیدا کنند. در توضیحی ساده‌تر در تقسیم سلول‌های بنیادی، سلول‌هایی هم شکل با ویزگی یکسان تولید می‌شود. مثلاً سلول‌های بنیادی پوست، سلول بنیادی پوست بیشتری تولید کرده و می‌تواند سلول‌های مختلف دیگر را تولید کند. به طور کلی همه‌ی بافت‌های بدن از سلول بنیادی برخوردار هستند، مثلاً در مغز استخوان سلول بنیادی خونساز قرار دارد.

چه رویکرد‌های درمانی برای درمان بیماری‌ ها به کار می‌ رود؟

در حال حاضر در حوزه پزشکی درمان‌های تخصصی هر بیمار را با توجه به شرایط ژنتیک مولکولی و سلولی خاص وی بررسی و پیشنهاد می شود. بازساختی در زمینه پزشکی در برگیرنده بحث مهندسی بافت و سلول درمانی بوده و با توجه به شرایط بیمار، پروتکل‌هایی طراحی و استفاده خواهند شد. حتی در تمامی این حوزه‌ها برای آشنایی مردم با این روش‌ها کتاب‌های مختلفی را تألیف و ترجمه و شرکت دانش بنیانی نیز وجود دارد تا بتوانند اطلاعات و خدمات بیشتری را به جامعه ارائه شود.

میزان موفقیت سلول درمانی

در حوزه پزشکی فردمحور، افراد با بیماری‌های یکسان درمان یکسانی نخواهند داشت. می‌بایست با توجه به شرایط ژنتیک مولکولی و سلولی خود هر فرد و درمان‌هایی که قبلاً برای بیماری داشته است مورد ارزیابی و پروتکل درمانی خاص همان فرد طراحی و استفاده شود. به طور کلی به علت بررسی انحصاری و فرادقیق بیماران و دریافت درمان‌های فردمحور نسبت به روش‌های سنتی بهبود بیماران در سلول درمانی در سطح بهتری قرار دارد.

نوع سلول ها در سلول درمانی

انتخاب نوع سلول‌ها با توجه به نوع بیمار و نیاز بیمار و نوع بافت مختلف خواهد بود، سلول‌های بنیادی هماتوپویتیک، سلول‌های بنیادی مزانشیمی، کراتینوسیت، فیبروبلاست و ملانوسیت‌ها نمونه‌هایی از این سلول است که در بازسازی بافت آسیب دیده بسیار مؤثر عمل می‌کنند. با توجه به نیاز سلول‌ها از مراکز معتبری مانند شرکت‌های سلول بنیادی دریافت می‌شوند. استفاده از این روش تنها در مراکز معتبری که از مجوز درمانی و مجوز تأیید سازمان غذا ودارو و معاونت وزارت بهداشت برخوردار هستند، صورت می‌گیرد. کلیلنیک دکتر عاطفه پیشگاهی از مراکز معتبر و مور تأیید در این خصوص شناخته می‌شود.

چرا کلینیک دکتر عاطفه پیشگاهی را برای سلول درمانی انتخاب کنیم؟

برای استفاده از روش سلول درمانی مخصوصا برای پوست لازم است تا به مراکز درمانی و متخصصان معتبر مراجعه نمایید. جهت انجام این کار شبکه گسترده‌ای از همکاران و متخصصانی از داخل و خارج مشغول به فعالیت هستند که مطب  دکتر عاطفه پیشگاهی از جمله این مراکز است. مشاورین ما در خصوص سلول درمانی اطلاعات جامعی را در اختیارتان قرار خواهند داد. دکتر عاطفه پیشگاهی دارای مدرک دوره‌های تخصصی زیبایی بوده و از تخصص و مهارت بالایی در خصوص خدماتی چون تزریق بوتاکس و انواع فیلر، پوست و مو، سلول درمانی ارائه خواهد کرد.

آخرین مقالات